Ujjayi-andning

Det viktigaste för att hitta en bra andning är att hitta en lång och rak rygg. Sträck upp kroppen ända upp i nacken och toppen av huvudet. Genom att göra detta ger vi våra lungor så mycket plats som möjligt.
För att hitta en lång och rak position krävs stöd, så kallade bandhas (sv: kroppslås).

Uddiyana bandha (sv: maglåset, eng: Upward Abdominal Lock) är en punkt som sitter ca 2 cm under naveln. Sträva att dra in denna mot kroppen, tänk dig att du har en tråd som fästs i denna punkt och att du drar i snöret så att punkten närmar sig ryggraden.

Mula bandha (rotlåset) hittas genom att lyfta ringmuskeln uppåt, innåt i kroppen och då få med sig alla små bäckenbotten muskler. De här två låsen ger mycket stabilitet till kroppen och gör att man får en bra hållning. De ger även styrka och smidighet.

När dessa två kroppslås hålls så lyfts diafragman i kroppen, vilket gör att buken är helt stilla. Istället är det magen och bröstet som reser och sänker sig med andningen.

Sitt nu med benen i kors (på en kudde om det hjälper dig att hålla ryggraden rak) eller i halv-/hellotus. Förläng ryggraden ända upp i nacken och hitta Uddiyana bandha och Mula bandha. Andas djupa andetag genom näsan. Observera att näsan endast är en genomfartsled för luften. Vi använder därmed inte själva näsan för att dra in luften, utan vi använder svalget för att dra in luften.

Om det är svårt att hitta hur du ska andas genom svalget, pröva att andas med öppen mun i några andetag. Tänk dig att du vill gör imma på en spegel framför dig på utandningen och gör imma i svalget på inandningen. Ett svagt ahh-ljud hörs vid både in- och utandningen. Stäng munnen och fortsätt samma lätt väsande, djupa andning.

Tänk på att fylla hela lungorna med luft och tömma dem. Försök, fortsätt hålla Uddiyana bandha och Mula bandha.

Oftast är det lättare att andas ut. Inandningen är väldigt viktig eftersom det är den som ger syre och energi till kroppen. Fås en bra inandning fås oftast en bra utandning, den är en bra grund.

Uddiyana bandha, Mula bandha hålls tillsammans med Ujjayi-andningen genom hela yogapasset.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s