Ardha Baddha Padma Paschimottanasana (Half Bound Lotus Seated Forward Bend)

Steg 1: för in höger fot mot naveln och därefter upp mot höftknölen. Det vänstra benet är utsträckt med flexad fot (som att fotsulan vore mot en vägg). Till en början kommer det högra knät peka uppåt, stanna då kvar i steg 1, ha tålamod. Förläng ryggen och fäst blicken på den främre tån.

Steg 2: När det högra knät faller naturligt ned mot golvet, sträva med foten högre upp mot höften och försök binda med höger arm och ta tag om höger fot. Ju högre upp foten kommer på höften, desto lättare att binda. För de som kan binda och behålla ryggen förlängd (rak), kan fälla fram och greppa tag med vänster hand på utsidan av främre foten. Vänster armbåge riktas utåt sidan, och handflatan pressas försiktigt i fotsulan så att vi får en känsla av att sträva fråmåt (inte nedåt). Dristhi är fram mot främre stortån. Framåtfällningar sker alltid från höften där vi strävar efter att ha hela ryggen förlängd. Kom ihåg att ryggen har två delar: längdrygg och skulderparti. Låt skulderbladen lätt sjunka ned på ryggen. Ha tålamod, forcera aldrig.

Sanskrit betydelse
Ardha – halv (half)
Baddha = bunden, knuten, behärskad, tyglad (bound, caught)
Padma – lotus (lotus)
paschima – väst, baksida, baksidan av kroppen (west, back, back of body)
uttana – intensiv stretch, rak, förlängd (intense stretch, straight, extended)
Ut – intensiv, djup, stark (intense)
Tan – stretch, sträcka ut, förlänga (stretch, extend)
Uttana – intensiv stretch, rak, förlängd (intense stretch, straight, extended)

Bra för

  • Denna position är en framåtfällande position som har en lugnande effekt.
  • Stretchar baksidlår (hamstring) och säte på det utsträckta benet och låret (framsida lår, adduktorerna) på benet i lotus.

Att beakta
Precis som i alla lotuspositioner gäller det här att vara varsam med sina knäleder. Undvik att forsera, ha tålamod och låt kroppen i egen takt lära sig att slappna av. Var rädd om dina knän, forcering kan skada dina ligament.

1 thought on “Ardha Baddha Padma Paschimottanasana (Half Bound Lotus Seated Forward Bend)”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s