Löpning

Tips på App för bra kartor i skogen

  • ViewRanger. Ibland är gratiskartorna bättre än de som man kan köpa från Appen (Lantmäteriet), men på glesbebygda områden är lantmäteriets kartor outstanding.

KLASSUPPLÄGG

Korta Intervaller:

  • Trappor:
    • Supertvåtusingar: 3x(800m/600m/400m/200m) med 45 sek vila mellan intervallen och 90 sek setvila.
    • Begging for Mercy!: Interval: 800m – 600m – 500m – 400m – 300m – 200m – 100m – 100m. 45sek vila
    • Monaghetti intervaller: 90sx4, 60sx4, 30sx4, 15sx4, vilan lika lång som intervallerna
  • Pyramider
    • Pyramidintervaller 1-2-3-4-3-2-1 minuter med en minuts vila mellan varje.
    • Pyramidintervaller 3x(30-60-90-60-30) med lika lång vila som intervall.
  • Korta distansintervaller
    • 300’s: 2 x (5×300), med 100 m joggvila, och 2 min setvila.
      Vill du köra tuffare, kör 3 st.
    • 200’s: 10 x 200m @ 10km tävlingsfart, 100m jogg emellan
    • Only 200m to go!: Interval: 5-8 x (2x200m) 30sek vila/2min setvila
    • Run like Jeremy Warriner!: 4-6 x (400m+150m) 30sek joggvila/2min setvila
    • A battle of will!: Interval: 4-6 x (500m+100m) 30sek vila, 2min setvila
  • Korta tidsintervaller
  • Korta intervaller 15x(30/30sek). Tanken är att pulsen knappt ska hinna sjunka under tröskeln innan man kutar vidare, en annorlunda typ av tröskelpass.
  • Depths of Desperation: 2 x (3-5min med 15s tufft / 15s vila – därefter 4mins @ 10km tävlingsfart).
  • 6 x 3/1 min intervall (3 min spurt, 1 min gåvila)
  • 5 x 4/1 min intervall (4 min spurt, 1 min gåvila)
  • Progression
    • Changing Gears: 5 x (4minuter med 90s lätt, 90s tuffare, 60s tufft).


PLATSER FÖR LÖPNING

Platser att springa långpass eller vanliga löppass på. På länkarna hittas blogginlägg från dessa platser med bilder m.m.

Huddinge

Nacka

Höga kusten

Kring Fagerviken/Skärplinge/Lövstabruk (Tierp)

Kring Gävle

Kring Örebro

Gotland

Piteå

Utanför Sverige

Annonser