Etiketter

, , , , , , , , , ,

Knät blev snabbt värre igen. Suck. Efter en 6km blandad gång och jogg var jag tillbaka på 0. Ont och ömmande i baksidan på knät när jag går och speciellt vid alla frånskjut/hopp.

Stötte på sjukgymnasten jag började hela utredning hos och berättade om hur kortvarigt kortisonet verkat och att jag nu bokat in tryckbehandling av popliteus hos sjukgymnast nr2 (som konstaterat att min popliteus var mycket spänd). Har själv försökt stretchat muskeln, men popliteus är sjukt svår att komma åt. Sjukgymnast nr1 visade två övningar: en för att öva att hitta popliteus och en annan för att styrketräna den. Jag satte genast igång med dessa övningar och fick märkbar förbättring. Känner fortfarande av den ömmande popliteus och alldeles för tidigt att säga något, men kanske börjar jag gå mot rätt väg nu.

Muskeln popliteus:

Stretch av popliteus, stretcha vaden med en lätt utåtroterad fot och rakt främre ben.

Styrketräning av popliteus, Steg 1: Knät snuddar vid väggen och ska hela tiden peka rakt fram. Ju mer du böjer på ditt ståben, desto tyngre och vice versa. Långsamt öppna höften, låt höften roteras utan att knät rör sig. Knät ska vara helt stilla, peka fram och snudda lätt vid väggen.

Styrketräning av popliteus, Steg 2: Samma som steg 1, men nu ska knät inte nudda väggen.

Inlägg 1 om överbelastningsskada

Inlägg 2 om överbelastningsskada

Inlägg 3 om överbelastningsskada

Annonser