Etiketter

, , , , , , , , , ,

Jag har alltid mixat mina egna skivor, även som aerobic- & stepinstruktör. Musiken på ett pass är allt och vill att musiken ska flöda på utan stopp. När jag kör mina cykelklasser har jag lagt in nya spår varje gång ”det händer något” i klassen så jag lätt kan se på stereon hur många sekunder som är kvar till att ett intervall börjar/slutar. Ibland mixar jag om låten för att intervallen ska passa bättre till det jag har tänkt. CD-skiva har fungerat super. Skivorna har alltid gett betydligt bättre ljud än vad iPhone och iPad gör, trots att det är samma mixerprogram och ljudfiler och inte borde vara någon skillnad.

Jag ska från och med i höst börja köra cykelklasser på jobbet. Har vickat där två gånger innan och vet att deras cd-spelare har en rejäl bugg, nämligen att 10 spår in i skivan slutar cd-spelaren visa vilket spår man är på och räknar inte ned sekunder. Mycket frustrerande. Därför måste jag börja att köra musiken via iPaden.

Har googlat och letat och jag skrev förut om en app som lät bra, Class Builder, men som hade så mycket buggar att den inte gick att använda. Nu har jag däremot hittat en buggfri app som visar tydligt sekunder kvar och där man kan lägga in cues allt eftersom i musiken. Appen heter MyFitnessDJ.

Testar den fortfarande, men den verkar fungera bra. Synkningen mellan olika enheter verkar inte vara perfekt, men eftersom man kan maila spellistorna är det ett problem som lätt går att lösa. Får återkomma med en bättre recension allt eftersom.

Positivt:

  • Kan lägga in Cues med olika bakgrundsfärger och textstorlek i musiken.
  • Går att pitcha musiken medan du spelar på iPhone appen (dock ej på iPad appen märkligt nog).

Går att förbättra:

  • Appen visar ej BPM,
  • Vid tryck på knappen fram hoppar den till nästa spår, inte till nästa cue (vilket hade varit önskvärt alternativ).


Du hittar även mina olika spinningupplägg HÄR.

