Etiketter

, , , , , ,

För en månad sedan införskaffade jag nya dubbskor, då mina tidigare fallit sönder, både skon och dubbarna. Köpte ice bugs trailversion ”PYTHO3-L BUGRIP”. Som vanligt är storlekarna ganska små jämfört mot normalt, men vid byte av sula går det bra att ha min normala storlek.

Sulan på trailskorna är tunnare än på vanliga skor, för att kunna använda dem till terräng (hög sula gör att det är lätt att trampa snett och stuka fötterna). Detta gör att de är underbara att springa med i skogen, men inte på asfalt då du känner dubbarna. Perfekt för trail med andra ord och greppet är grymt. Kan springa på is som att det vore vanlig bar mark. Är jätte nöjd med grepp och sula.

Det enda negativa jag har att säga om skorna är att de i beskrivningen av skon skriver ”tillräckligt vattenresistent för att stöta bort snö och lätt regn”. Sedan har de stämpeln water resistant. Detta är långt från sant. De senaste dagarna har det varit slaskigt i skogen, dock inga djupa vattenpölar. Slasket gör att det skvätter då en springer och varenda skvätt gick in i skon. Jag var dyblöt om fötterna när jag kom hem.

Personligen är jag inte förtjust i vattentäta trailskor. Vid traillöpning trampar man ofta ned i djupa lergropar och fyller skon med vatten och lera. Därför är det att föredra skor som lätt släpper ut vattnet så att en slipper att springa runt i svampiga skor.

