I måndags var jag med på en nybörjarorientering som annordnades av en av trail-tränarna i min klubb. Har aldrig sysslat med orientering och i skolan var orientering inte min starka sida. I och med att jag blivit så förtjust i traillöpning var det dags att ge orienteringen en ny chans.

Det var kul, men svårt. Lätt att springa för långt vilket gör att jag blir osäker på vart jag är på kartan. Skulle vilja fortsätta öva, men upptäckte efter lite googlande att orientering på nybörjarnivå endast hålls för barn.

Vill heller inte binda upp mig mer i veckan och letade därför efter appar som kunde ersätta orienterings kontrollerna. Visar sig att det finns, men vissa finns inte för iphone och de som finns på iphone täcker inte in några områden vid stockholm eller de andra delarna av landet där jag brukar vara. Suck.

Fick då tipset om geocaching. Dvs utplacerade gps punkter som man ska hitta och anteckna att man varit där. Ut i skogen och testa. Insåg ganska snabbt att detta handlar om att leta inte om att springa. Ägnade mer tid på alla fyra för att leta än på springande fot. Dessutom var kartorna inte i närheten av orientering och blev därför inte något övande på att orientra. Nej, detta var inget för mig. Håller mig till trail…

