Tags

, , , , , , , ,

Förra helgen hade jag ritat ut en hel ny runda i en skog i närheten med hjälp av eniros mätverktyg. Rundan visade sig bli helt fantastisk med vackra vyer, vatten och vacker skog. 

Igår, prövade jag samma sak. Ritade in en ny runda, återigen på stigar jag aldrig sprungit, i skogen. I början gick det bra, men helt plötsligt så fanns ingen stig där det skulle finnas en stig. Följde en annan stig. Efter ett tag så hoppade “pluppen”, som visade vart jag var, 500 m bort från den stig som den sagt att jag var på några sekunder tidigare. Oerhört frustrerande, och så här höll det på. Stigar som inte fanns och gps som hoppade runt. Efter en hel del irrande insåg jag att jag inte kommer att hittat den runda jag hade tänkt att springa. Var bara att följa snöspåren tillbaka hem. Min tänkta 45 min runda blev 1h15min jogg blandat med irrande. 

Idag tänkte jag testa viewranger i samma skog för att se om denna karta har samma problem som eniros.

  
Uppdatering 10:00: ViewRanger var mycket bättre. Stötte endast på en stig som inte existerade, men då gps:en fungerade och var konsekvent var det inga problem att hitta. Nackdelen med ViewRanger är att den inte innehåller lika mycket stigar. Till och med breda fina stigar saknas ibland. Så kan vara bättre att bara bege sig ut i skogen och ha ViewRanger för att hitta hem 😉

