Tags

, , , , , , , , ,

I fredags kom de nya WATT-cyklarna till gymmet och i lördags gick vi WATT-cykelutbildningen. Kul och svettigt. På torsdag blir min första cykelklass i WATT och då tänkte jag köra på med tröskeltestet med en gång. För att göra vanliga WATT-cykelklasser kan man använda en standardformel för att beräkna din tröskel-WATT. Denna standardformel fungerar dock sällan (precis som att maxpulsformeln endast stämmer för 8% av befolkningen). Att göra tröskeltestet gör att du vet vid vilken WATT du har ditt tröskelvärde, då det börjar ansamlas mjölksyra.

thumb_IMG_4662_1024

Passupplägg är för Tomahawks WATT-cyklar med det inbyggda tröskeltestet:

Den ultimata cykelkadensen är 90 RPM. Därför görs testet sittande i just 90 RPM hela klassen. Tillsammans sätter vi igång testet:

  • 4 min i 75 WATT,
  • 4 min i 100 WATT (+25WATT),
  • 4 min i 125 WATT (+25WATT),
  • 4 min i 150 WATT (+25WATT),
  • 4 min i 175 WATT (+25WATT),

Cykeln visar grönt för varje watt-test du klarar. Det gäller alltså att ligga på denna watt hela 4 minuter.

Eftersom individer har olika tröskelvärden kommer passet sluta olika för alla. Det gäller därför att hitta på något för de som är klara. T.ex efter 4 min återhämtning köra vidare med loopen:

  • 2 min blått, 2 min grönt
  • 4 min gult,
  • 3 x 15 sek rött (valfritt däremellan).

För att lättare hålla tempot har jag satt ihop en spellista där alla låtar är 90 RPM och självklart utan några mellanrum. Spellistan blev enligt följande:

  1. Doin’t right – Daft Punk,
  2. Maneater – Hall & Oates,
  3. Bailando – Enrique Iglesias,
  4. En Sus Marcas Listos Fuera – Daddy Yankee,
  5. Surface – Aero Chord,
  6. Watercolour – Pendulum,
  7. Propane Nightmares – Pendulum,
  8. Speed – Billy Idol,
  9. Hora din Moldava – Nelly Clobanu,
  10. Freak Show – Plan Three,
  11. Devil in a midnight Mass – Billy Talent,
  12. Bad Moon Rising – Creedence Clearwater Revival,
  13. Rock Around The Clock – Bill Haley & The Comets,
  14. Walking in my Shoes, Depeche Mode,
  15. Everytime – Loreen,
  16. Hide and Seek – Imogen Heap.
