Etiketter

, , ,

Har skrivit om det förr och nu kommer ett SR avsnitt som berör ämnet. Värt att lyssna på.

http://sverigesradio.se/embed?url=http%3A%2F%2Fsverigesradio.se%2Fsida%2Favsnitt%2F511147%3Fprogramid%3D1272

Länk radioprogram
Att röra sig mycket är hälsosamt, att träna hårt är däremot inte likställt med hälsosamt, speciellt inte om du är över medelålder (40). Yngre har bättre tollerans för hård träning.

Att träna hårt gör du med andra ord inte för att det är hälsosamt. Varför gör du det? Kanske är det för att det är kul, utmanande, beroendeframkallande, du vill förbättra din styrka/kondition, tävling… Orsakerna kan vara många, men hälsosamt är inte ett av skälen.

Se därför aldrig ned på någon som inte tar i så svetten lackar eller pressar sig utanför sin trygghetszon. 
Jag gör det av alla anledningarna ovan, förutom tävling. De flesta av min egen träning är lätta eller medeltuffa träningspass. En till två gånger i veckan tycker jag om att utmana mig, resten av min motion faller inom ”hälsosamt” 😉

