Flertal motionärer är sådana som mestadels tränar medelintensivt. Jag har lätt att platsa in där. Då jag ska träna lätt, tar jag gärna i lite för mycket. Det är ju så roligt, kroppen tänker “jag har ju så mycket mer att ge, de här känns ju ingenting”. Att köra för tuffa lätta pass, leder till att man inte köra tillräckligt tuffa pass när man ska köra tufft.

Inget fel med att träna medelintensivt hela tiden. Att maxa och pressa sig utanför trygghetszonerna ökar skaderisken, vad jag har kunnat läsa mig till. Vill man dock förbättra sig, då krävs det att gå utanför sina trygghetszoner.

Jag vill just nu förbättra min löpning. Födde barn för nio månader sedan, vilket gör att jag måste ta det försiktigt och jobba mycket med knipövningar. Jag har under flera månader sprungit korta långsamma intervaller för att lära kroppen att aktivera rotlås och maglås vid löpning. Började känna nu i december att det nu gick det bra och jag kunde börja köra något tuffare. Lade upp en träningsplan, men med baktanken att om kroppen sa något annat på min löptur än vad min plan var, så lyssnade jag på kroppen.

Sista veckorna har snön i kombination med dålig plogning gjort det svårt att springa. På de flesta av mina turer har jag med mig dottern i löparbarnvagnen, då fungerar det inte om de inte plogar ordentligt. Så, mina två månader blev inte riktigt som jag ursprungligen tänkte 😉

IMG_3611

IMG_3612

IMG_3613

