Idag har jag varit på en två timmars föreläsning där del ett handlade om träning för äldre (50+) och del två om träning under och efter graviditet. Eftersom jag för ett år sedan gick utbildning i träning under och efter graviditet var denna del repetition. Det enda som jag inte hade hört förut var att magen läker ihop som bäst första 8 veckorna efter graviditeten. Efter 8 veckor läker diastasen (seperation mellan magmusklerna) ihop mer om du inte lägger in träning som fokuserar på de inre magmusklerna. Det som var nytt var att tiden var så kort som kort veckor. Jag trodde snarare nio månader.

2015/01/img_3332.jpg

Delen som berörde träning för äldre var mycket intressant. Detta ämne har knappt någon av alla utbildningar jag tidigare gått på berört. Det visar sig att min man, som tränar tung styrketräning, är på rätt spår. Den bästa styrketräningen för äldre (efter en invänjningsperiod och en förberedelseperiod) är tung explosiv styrketräning. De ska max orka 4-10 repetitioner med explosivitet i det koncentriska och håll emot på vägen tillbaka.

Den naturlig nedbrytningen av kroppens muskler börjar redan vid 30-40-årsåldern. Därför gäller det att börja träna redan då. Visst kan du förbättra din styrka, men du kan aldrig bygga upp de musklerna som har brytts ned.

Lite mer info http://www.reclaimthegym.se/?page_id=479

