Är i allmänhet inte för kosttillskott. Som någon tidigare skrev, det blir ett dyrt urin 😜… Dock finns två undantag för min del. Det ena är D-vitamin.

D-vitaminbrist på vintern beror på att svenska solstrålar står för lågt och ej på grund av för lite utomhusvistelse. I denna artikel slår vi hål på den gamla myten om att D-vitaminbrist kan förebyggas med dagsljus. Solen måste stå över 45 grader, då den annars filtreras bort i atmosfären, vilket sker i tidsrymden mellan högdagjämning och vårdagjämning.

Detta innebär ett för lågt solstånd och därmed bildas ingen D-vitamin i huden på våra breddgraders höst/vinter/vår.

(http://www.kostkoll.se/blog.php?bid=398)

Då jag var på Allt för hälsan mässan för några år sedan, lyssnade jag på en föreläsning som Karolinska Institutet höll påstod de att D-vitaminbrist var en större orsak till cancer än att vara ute för mycket i solen. Självklart ska vi inte vara ute och bli röda i solen, men glöm då inte heller hur viktigt D-vitamin är. Att vara utomhus ca 15 minuter utan solskyddsfaktor då solen står som högst (därefter skydd av något slag) och på resterande året ta tillskott för D-vitamin.

holistic-d3-vitamin-2000-ie-90-kapslar-0

Mitt andra tillskott är järn, ibland. Kvinnor behöver mer järn än män. Vissa individer behöver mer än andra. Tränar du dessutom hårt behöver du mer järn än om du inte tränat. Jag råkar vara en individ som har större järnbehov än många andra, detta fick jag veta av läkarna då jag var på sjukhuset för några år sedan med akut järnbrist. Att då träna relativt hårt och dessutom inte äta rött kött var ingen bra kombo. Spelade ingen roll att jag åt mycket baljväxter och andra järnrika grönsaker. Läkaren informerad att vi människor endast tar upp lite över 10% av det järnet som finns i vegetabiler. Numera har jag bra järnvärden genom att ibland, 3-4 ggr i månaden, äta vilt eller lamm. De sistnämnda köper från en gård på gotland på senhösten så jag vet att de levt utomhus. I källaren har vi därför en extra frys för förvaring av lammen. Ibland kan jag även ta en järntablett om jag inte fått i mig rött kött på ett tag. Med detta menas inte att alla behöver ta järntillskott, utan att det finns de som t.ex inte äter rött kött och tränar hårt som eventuellt behöver det.

