Tags

, , , , , , , , ,

Idag invigde jag min nya Thule Chariot Cougar. Dottern, som normalt inte är överförtjust i att åka vagn, var nöjd. Nu såg hon ut bättre, både framåt och åt sidorna. Inte ett enda gnäll under turen, vilket knappt har inträffat förut. Samtidigt kan man skydda henne mot vind och blåst bättre än i den vanliga vagnen. Jag var också nöjd. Vagnen rullar lätt tack vare de stora och “ganska” smala hjulen. Packutrymmet är större än vad jag är van vid, och ingen risk att något trillar ut.

Fanns det några nackdelar då? Jo. Stötdämpningen vad mycket sämre än min Emmaljunga City Cross. På Chariot ställer man in hur mycket stötdämpning vagnen ska ha beroende på vad barnet väger, men jag måste säga att Emmaljunga vagnen utklassar Chariot. I och med att min älskling är så pass liten ännu, så vill jag inte att det ska hoppa för mycket eller skaka. Jag joggade min vanliga runda och helt plötsligt reagerade jag på om asfalten var skrovlig och grusstigarna fick uteslutas.

Jag är nöjd, men att använda den för de mindre barn, då blir det till att hålla sig till bra asfalt. För mysiga skogspromenader eller promenader på grus är Emmaljungan överlägsen. För större barn fungerar dock denna vagn troligen strålande, de är inte lika ömtåliga.

En annan nackdelen var att livremmen var alldeles för kort. Måste ordna en egen då denna gick inte att använda vid jogging. Men det är en småsak, och lätt att ordna en egen.

 

IMG_2399På slutet av vår lilla tur somnade lillen. Funkade bra att sova i den också.

