Etiketter

, , , , , ,

Då är såret i livmodern efter förlossningen läkt och jag kan börja ta ut mig mer och börja träna på riktigt. Måste fortfarande vara försiktig med sned belastning (såsom funktionell träning), lyfta tungt och ytterlägen (i yogan) eftersom jag ammar (relaxinhalten fortfarande hög). Löpning och hopp är också fortfarande uteslutet då bäckenbottenmuskulaturen ännu inte är tillräckligt stark för det. Däremot kan jag nu börja ta ut mig på spinningcykeln eller crosstrainern. Firade idag med ett kort, lite tuffare pass, på crosstrainern. Fem minuter uppvärmning därefter tre stycken progressioner: 2 min lätt, 2 min medel, 2 min tufft.

Tips för er som ammar och vill öva upp muskulaturen i bäckenbotten: gör knipövningar varje gång du ammar. Knip 10 sekunder (fokusera på att hela tiden hålla knipet), därefter släpp efter och kort därpå upprepa 9 gånger till.

