Etiketter

, ,

I fredags lades en bra och nämnvärd artikel ut på SVD. Artikeln tar upp hur begreppet träning används då man ofta menar motion. Det är skillnad mellan träning och motion.

Träning är för mig då man svettas, utmanas och/eller tar i. Motion är övrig rörelse. Jag försöker få in någon form av motion varje dag, då jag har ett stillasittande jobb. Lyckas inte alltid, men nästan. Däremot har jag, bortsett från under andra halva av graviditet och nu jag jobbar mig tillbaka, endast 2-4 träningspass.

Motion för mig kan också innebära ett lätt styrkepass på gymmet där jag varken tar i eller utmanas. Ni vet, efter en stressig dag på jobbet då man gett allt och är helt slut. Helst vill man sätta sig på soffan, men egentligen är orsaken till tröttheten delvis att kroppen är trött på att sitta still. Då är det perfekt att gå ned till gymmet och, utan prestationsfokus och mål, bara ”köra lite”. När jag väl kommer hem igen är jag en ny människa igen 🙂

Sedan har vi självklart de träningspassen då jag tar ut mig, svettas och utmanas.

Nu vid graviditet och efter har allt handlat om motion och jag spricker snart av längtan till ett tufft träningspass.

