Ikväll är det exakt en vecka sedan min älskade kom till världen. Som jag nämnde igår, i mitt blogginlägg, så har jag förståeligt nog haft svårt att hitta bäckenbotten muskulaturen efter förlossningen. Försiktiga och långsamma promenader har gällt.

Fantastiskt hur snabbt kroppen läker ihop. Redan nu hittar jag musklerna i bäckenbotten mycket bättre och även magmuskulaturen. Blödningen från såret i livmodern minskar och magen försvinner lite mer för varje dag. Kände på min delning av magmusklerna igår och bedömer den till 5 fingrar i bredd. Ska bli spännande att följa hur delningen minskar, sakta men säkert.

Idag gjorde jag mitt första lätta styrketräningspass. Jag gör liknande övningar som jag gjorde i tredje trimestern. Hormonet relaxin är fortfarande högt och delningen av magmusklerna betydande, det gäller därför att vara försiktig i val av övningar, hitta tekniken i långsamt takt och ha låg intensitet.

Några övningar jag gjorde idag var
– benböj med tåhävningar
– bicepscurl
– baksidalår curl på boll med brösthantelpress
– höftpress med fötter på boll
– lutande rodd i linor (Red Cord)
– lutande Y-drag för ryggen i linor (Red Cord)
– bicepscurl i linor (Red Cord)

