Tags

, , , , , , , , , , ,

På en yogaklass jag gick på för något år sedan sa instruktören att det var lättare att hitta Mula Bandha (rotlåset) från positionen Adho Mukha Svanasana (nedåtgående hund). Själv höll jag inte alls med, tyckte det var mycket lättare att rotlåset då jag satt i lotus. Alla är vi olika, men efter erfarenheten att ha gått igenom en förlossning så kan jag inte annat än att hålla med. Det är lättare, även för mig, att hitta rotlåset från nedåtgående hund.

20140521-165453-60893028.jpg

Nu är det 6 dagar sedan förlossningen och att hitta rotlåset har som förväntat varit mycket svårt. Ibland då jag promenerade kändes det som allt var öppet och att livmodern höll på att trilla ur, läskigt. Fick bli långsamma, korta och varsamma promenader.

Idag gjorde jag mitt första yogapass efter förlossningen. Mitt fokus låg i att försöka hitta kroppslåsen, mula bandha och uddiyana bandha, i lättare positioner. Då kände jag det! Var mycket lättare att hitta rotlåset i nedåtgående hund. Tyngdkraften hjälpte till och min kropp fick åter igen aha-upplevelsen av rotlåset. Mitt tips för er som är gravida och vill hitta bäckenbotten igen och känner att nedåtgående hund är en naturlig position, testa att hitta knipet ifrån just den positionen.

