Tags

, , ,

Finns många bra tips om crawlteknik på Youtube. Nedan sammanfattar jag vad som sägs i denna video angående vattenläge.

Tänk horisontellt; Huvud, höfter och hälar ska ligga horisontellt (tänk 3 st H:n).

  • Om huvudet lyfts upp så sjunker den nedre delen av kroppen vilket gör det mycket svårare att simma.
  • Höfterna ska undvikas att ha som en alptopp. Om det sker sjunker benen. Tänk på att trycka ned höften något.
  • Tänk även på att bensparkarna kommer från höften och sträva efter att ha ganska raka ben (motverka cykelrörelse).

För att träna vattenläge, bygg upp dina pass på olika sätt:

  1. Träna olika farter; lugnt, lätt kondition, lite hårdare och hårt. Tekniken övas på alla farterna.
  2. Öva att simma med överkroppen genom att ha en s.k. dolme mellan låren. 
  3. Jobba med en arm framåt på en platta som flythjälpmedel och arbeta teknik med andra armen.
  4. Demont; en lite svårare teknikövning som är en enarmsövning. Den passiva arm är längs sidan av kroppen, simmar med andra armen, andas mot den passiva armen efter varje armtag. Vrid tillbaka huvud innan du börjar dra med armen. Sträva efter de tre H:na. Jobba gärna på kortare sträckor och lugn hastighet.

Blogginlägg om simning

Advertisements