Etiketter

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Var det någon som missade vetenskapens värld (E06) igår kväll? I så fall så ligger det ute på SVT-play till 18:e juni: http://www.svtplay.se/video/1844329/del-6-av-18-traning-myter-och-sanningar

Bland annat så gick de igenom myter om stretching, förbränning, kost m.m.

Nedan sammanfattar jag lite kort om vad som sades (24:e februari 2014). Alltid kul att gå tillbaka efter några år och se vad som sades då 😉 Vad säger forskningen om 10 år? Detsamma eller har något ändrats?

  1. Att stretcha före ett träningspass kan göra att vi presterar sämre, främst när det gäller explosivitet och spänst (t.ex. hopp). Detta på grund av att vi stretchar ut bindväven kring musklerna.
  2. Att lågintensiv träning (ex. löpning) bränner mer fett än högintensiv träning är en myt. Det är inte bara förbränningen under ett träningspass som spelar roll, utan förbränningen under resten av dygnet också. Forskaren i programmet berättar att under ett kort pass med högintensiv träning gör vi av med mindre energi just under passet, men vi har en högre förbränning under resten av dygnet. Dock kan du få samma förbränning med ett lågintensivt långt pass.
  3. Det är en myt att vi vanliga motionärer behöver få i oss kolhydrater och protein inom en timme efter träningspasset slut för att få ut bästa effekt av träningen. Ofta har vi ätit en/två timmar innan passet och vi klarar oss utmärkt med att vänta tills maten då vi kommer hem. För elitidrottare som tränar flera gånger per dag är det dock en annan sak.
    Inget nytt med andra ord inom konditionsträning. Som vanligt överskattar vi vår förbränning. Men gäller detta verkligen för de som tränar tung styrketräning i gymmet?
    En reflektion är att jag även efter ett riktigt hårt konditionspass måste få i mig något ätbart snabbt. Blodsockernivån är på botten och det är inte roligt för de som råkar stå i min väg. Behöver min kropp att få i sig något efter ett sådan pass? Ja, jag tror det. Även om svaret skulle vara att kroppen inte behöver denna energi så kräver mitt förhållande det, för att jag och mannen ska hålla sams. Så oavsett vad kroppen behöver; ja, jag behöver få i mig något snabbt efter hårt högintensivt pass.
    Ytterligare en reflektion, från andra källor av forskning (bl.a. föreläsning av Karolinska Institutet 2012 på allt för hälsan mässan), är att olika människor reagerar olika på samma träning. Vissa kan påverka sin vikt (förbränning) mycket med träning andra påverkar knappt sin vikt alls med träning.
  4. SVT tog även upp myterna ”att alltid vila dagen efter att du tränat” och ”att inte träna  om du har träningsvärk”. Det går alldeles utmärkt att träna flera dagar i rad och även då du har träningsvärk. Ofta känns träningsvärken av mindre om vi tränar då vi har träningsvärk.
    Min personliga kommentar är att inte ta ut sig till max varje dag. Jag kan lätt ”träna” (med det menar jag träna/motionera) varje dag. Vissa dagar utmanar jag mig, vissa dagar kör jag medelintensivt och andra dagar lågintensivt eller endast ett yogapass/promenad. Vi är gjorda för att röra oss varje dag, men inte att ta ut oss varje dag!
  5. Att inta sportdryck under ett träningspass har visat sig kunna hämma muskelns anpassning till träning. Vid träning är därmed sportdryck något att undvika. Träningsdryck är däremot bra under långa tävlingar, såsom marathon och Vasaloppet. Under dessa lopp behöver vi fylla på med kolhydrater för att orka hålla oss på topp.

Jag reagerade på en av kommentatorernas nedhackning på de motionärer som väljer att träna medelhårt och medellänge vecka ut och in. Han menar att de bör variera mellan lätta och tuffa pass och utmana sig för att utveckla sig. Min tanke är; ja, för att utveckla sig så behöver vi variation och vi behöver pressa oss över våra gränser. Dock ska vi komma ihåg att långt ifrån alla som tränar på ett gym är där för att utvecklas och prestera bra tider/lyfta riktigt tungt. Många är där för sin hälsa, de vill bara må bra och röra sig. Min fråga är då, om en motionär bara vill må bra, varför ska denna person köra högintensiv träning om denna inte tycker det är kul? Personligen tycker jag variation är kul och njuter av att ibland känna blodsmak i munnen, men det är långt ifrån alla som gör det. Min följdfråga är; är det skadligt för hälsan att köra medellånga medelintensiva pass 2-4 gånger i veckan? Det är väl bättre för hälsan att träna så än att inte träna alls? Svaret på frågorna ”Vad är syftet med min träning?” och ”Vad tycker jag är roligt?” styr min träning.

På senaste tiden har det även talats om att elitidrott inte är hälsosamt, vilket inte var till någon förvåning. Även om det uttalandet låter logiskt så kommer följdfrågan, vart går gränsen för vad som är hälsosamt? Många uttalanden/forskning om hur vi ska träna behandlar ofta frågan hur vi ska träna för att prestera bättre. Jag skulle önska att de samtidigt som de uttalar sig om vad som är bra och mindre bra för hälsan. Tuffa/Högintensiva pass där vi maxar, är det bra för hälsan? Om svar ja, vart går gränsen för vad som är hälsosamt. Lägg dessutom in skaderisk, vad är svaret då?

