Tags

, , , , , , ,

Igår lade bloggen Träningslära ut ett inlägg som berörde en ganska väl genomförd studie av 99 löpare (vanliga motionärer) som antingen fick träna med Vibram FiveFingers Bikila, Nike Free 3.0 eller Nike Pegasus (som är en neutral löparsko) under 12 veckor. Träningen skedde inte enbart med dessa skor utan användningen ökades succesivt, även träningsmängden ökade succesivt. Läs blogginlägget på länken ovan för att få en bättre bild av hur studien genomfördes. Det hela resulterade i att 23 procent av deltagarna råkade ut för någon form av skada under studien där träningsmängden ökades. I absoluta tal:

  • 38% av de som använde Nike Free 3.0 råkade ut för någon typ av skada,
  • 20% av de som använde Vibram FiveFingers Bikila och endast
  • 12% av de som använde Nike Pegasus.

Såsom poängteras i länken ovan, nämns det inte i studien vilken typ av skador det rör sig om. Teoretiskt skulle det kunna vara högre grad av lättare skador för de med minimalistiska skor och högre grad av allvarligare skador för den neutrala löparskon. Eller tvärtom, eller likvärdigt.

Personligen älskar jag mina minimalistiska skor, men framförallt då jag tränar styrketräning eller funktionellt. Jag upplever mer balansmoment, roligare träning och känner att jag får mer ut av passet då jag är ute efter att bli stark och vältränad i hela kroppen (inte bara några fåtal muskelgrupper).

womens-running-shoe-reviews-merrell-barefoot-pace-and-dash-gloves-13

Har även löptränat kortare sträckor med skorna för att stärka fötterna, men vid mina riktiga pass har jag använt vanliga skor då det enligt min uppfattning tar så lång tid för fötterna att vänja sig vid minimalistiska skor.

Vid läsandet och funderandet kring löpning så börjar jag längta allt mer efter att börja löpträna igen. Blir mycket knipövningar och uppbyggande av de inre magmusklerna efter förlossningen, för att så småningom ge sig ut på lite löpturer igen…

