Etiketter

, , , , ,

 

 

Ur träningsperspektiv bör andra trimestern delas upp i två delar. Kring halva graviditeten, vecka 20, börjar hormonet relaxin att bildas. Detta gör att ledbrosk och ligament luckras upp. Skaderisken blir därmed högre och i t.ex. yoga bör man undvika ytterlägen. Vi får även en ökad belastning på bäckenbotten.

Innan kring vecka 20 kan träningen för många forsätta såsom första trimestern, det vill säga vanlig träning med lägre intensitet. Vid den andra delen gäller det att tänka om. Observera att de som har problem med foglossning eller annat behöver ofta tänka om ytterligare och få hjälp från en sjukgymnast med detta.

För mer läsning om detta så kan du se mitt tidigare blogginlägg om träning i andra trimestern.

Träningsformer 2a trimester detalj

För min del har det helt klart blivit mycket lugnare träning under andra trimestern. Mycket spinning, yoga och lättare träning i gymmet. Yogan kunde jag göra nästan som vanligt till kring vecka 20. Därefter har den blivit allt mer anpassad utefter de nya förutsättningarna. Numera (då jag står i början av trimester tre) kör jag inga

  • balans eller enbensövningar (för att inte riskera att skada bäckenet pga relaxinet),
  • tunga magövningar (plankor, i solhälsningarna gör jag som en tricepsarmhävning på knäna men putar rumpan rejält uppåt för att magen inte ska belastas och öka separationen av magmuskler mer),
  • praktiskt taget inga bakåtfällningar (magen behövs för att stabilisera i en bakåtfällning och då de inte kan det så undviker jag dessa positioner. För mig säger magmusklerna ifrån direkt vid minsta bakåtfällning att ”detta inte är bra”. ).
  • rotationer, finns dock några mindre vridningar som fortfarande känns bra.

Här samlar jag alla blogginlägg som berör graviditet.

