Tags

, , , , , , , , , , ,

För ungefär ett år sedan började jag försöka lära mig att crawla. Började först träna med en triatlonklubb, men efter att menande ha fått kommentaren “ja, att crawla 200 m utan stopp bör man ju kunna här”, så kände jag mig minst sagt lite dum och slutade simma med dem. Därefter försökte jag simma lite då och då på egen hand för att öva in andningen, som var mitt problem. Jag har dock haft svårt att simma längre än 200 m utan att behöva stanna upp och återfå andningen. Simningen har praktiskt taget legat nere sedan i somras pga min frustration av att inte utvecklas.

I andra halvan av graviditeten är det optimalt att crawla för att få lite träning, som inte begränsar en allt för mycket. Ägnade först några veckor åt att försöka hitta badkläder jag kunde ha. I sportbutikerna finns det knappt några bikinis den här tiden på året, och de som finns är inte optimala för gravida. I helgen blev det istället på med lite för stora träningsshorts och en sport-bh och i bassängen. Underbart att inte vara lika hindrad av sin mage eller allt för mycket beroende av de obefintliga magmusklerna. De lite för stora shortsen gjorde däremot att jag fick skippa frånskjutet, risken att byxorna skulle glida ned var för stor =p Som väntat har andningen gått tillbaka ytterligare. Denna gång gick 75 m utmärkt, men sista 25 m känns det återigen som att inte tillräckligt med syre kommer in. Trots att jag fokuserar på att dra in mycket luft och att tömma lungorna därefter. Skulle behöva gå lite på “simskola” för att få ordning på min crawl. Synd att kurserna alltid ska vara fulla.

Fokus får bli egen träning (trots att utvecklingen troligen kommer stå stilla) under graviditeten och direkt efter. Sedan får vi se om det skulle finnas någon tid över till att kunna gå någon sen kvällskurs.

Om det finns fler än jag som är statistik-nördar så har Garmins triathlonklocka (Forerunner 910XT) lite roliga funktioner.

Gravidsimning Jan 2014 - Sammanfattning

Gravidsimning Jan 2014 - Detaljer


Gravidsimning Jan 2014 - Tempo

Gravidsimning Jan 2014 - Simtag

Dessa funktioner är en av anledningarna till att jag gillar klockan. Anledningen till att jag i det stora hela inte gillar klockan är att pulsmätaren är kass. Den kommer antingen inte igång alls, lägger av mitt under passet eller slår av och på. Spelar ingen roll hur mycket man byter batterierna i pulsbandet. Pratat med flertalet triathleter som har samma problem. Lösningen jag och de har: använd pulsklockan från polar (som GPS:en inte fungerat särskilt bra på) och anänder därefter Garmin till simning och GPS vid löpning m.m.

Blogginlägg om simning

