Tags

, , , , , , , , , , , ,

Jag följer P1:s program “Kropp och själ”. På julafton sändes ett intressant program vid namn “Den heliga sömnen”. Där diskuterades olika saker kring sömn och sömnproblem. Ofta beror sömnproblem av stress och hur vi mår, men lite tips gavs till dem där förklaringen inte är stress. Nedan försöker jag sammanfatta det som sades angående ljus (för er som inte orkar lyssna på programmet):

Undvik blått ljus
Allt ljus vi utsätts för ställer våra rytmer. Ett problem vi har idag är att vi utsätts för för lite ljus på förmiddagen och för mycket på kvällarna, detta gör oss mer till kvällsmänniskor. För att lättare behålla dygnsrytmen gäller det att försöka komma ut på morgonen och försöka undvika ljus på kvällen. Allt ljus väcker upp hjärnan och gör oss piggare men det är det blåa ljuset som påverkar rytmen (blokerar melatonin).

Många platta skärmar, LCD-skärmarna, och datorer innehåller väldigt mycket blått ljus. Det finns ett program som är gratis att ladda ned för datorer (f.lux som kan laddas ned här) som blockerar det blåa ljuset på kvällen. Under några dagar/en vecka stör sig de flesta på det här varmare ljuset, men man anpassar sig. Tipset om du vill sitta framför datorskärmen på kvällen är att installera ett program som blockerar det blåa ljuset och minskar ljusstyrkan.

Många nyare lampor såsom LED-lampor innehåller mycket blått ljus. Försök att hitta lampor utan blått ljus, detta är något som börjar komma på marknaden, men utvecklingen går lite trögt. Gamla hederliga glödlampor är fortfarande det bästa att använda sig av på kvällstid.

Tillägg på detta blogginlägg, okt 2014;

Att reda ut orosmoment innan man går till sängs är viktigt för en god natts sömn menar forskare i en ny studie. Själva oron för sömnbrist kan orsaka långvariga problem.

Läs mer på http://m.netdoktor.se/somnloshet/nyheter/Sa-gor-du-for-att-sova-battre/#bmb=1

Advertisements