Etiketter

, , , , , , , , , ,

Senaste veckan har jag haft problem med bäckenet, redan i vecka 18! Känns som att sittbenen glider isär när jag sitter och har värk i korsbenet. Då jag gick utbildningen ”träning för gravida” i söndags blev jag rekommenderad att kontakta sjukgymnasterna på medborgarplatsen, hela kroppen. Besvären blev värre och på tisdagen kontaktade jag dem. De var fullbokade såklart, men löste sig genom att det dök upp en avbokning dagen efter.

Inte så mycket att göra åt bäckenet, lösningen är att varva sittande och stående på kontorsjobbet. Stå när det gör ont att sitta, för mig innebär det att efter 5 minuters sittande ställa sig upp. Vid gång är det är korta steg som gäller och ska även undvika att gå i trappor och bära tungt. Inga övningar på ett ben, vid träning är det därför cykling, crawl (med små bensparkar) och sittande eller stående styrketräning som gäller. Vid promenader och stående kan man använda höftbälte för att stabilisera bäckenet.

Detta bådar inte gått för den kommande Nya Zeeland resan… En arbetskollega berättade att hon hade haft problem med bäckenet från och till under nästan graviditeten. Så jag får hoppas att besvären försvunnit till avresan 🙂 köpte ett höftbälte för säkerhetsskull, för vandring kommer det att bli.

Sjukgymnasten var noga med att poängtera att man inte har hittat några samband mellan detta problem och hur mycket man tränar eller hur mycket man väger. Problemet hänger snarare ihop med hur mycket vi påverkas av hormonerna och det är väldigt individuellt, kan även skilja sig mellan olika graviditeter för samma person.

