Etiketter

, , , , , , , ,

Under första trimestern kan du träna ungefär som vanligt men med lägre intensitet. Löpträning under första trimestern är ett omdebatterat ämne. Relaxinhalten ökar på först vid ca halva graviditeten, så att bäckenet luckras upp är inte orsaken. Jag själv valde att löpträna oerhört lite och lugnt, tog det säkra före det osäkra. Mer om detta kan du läsa här: https://vickantraining.wordpress.com/2013/09/14/lopning-under-graviditet/
Hur det verkligen ligger till med detta omdiskuterade ämne vet vi nog först då ännu fler studier gjorts.

Förutom att järntillskott och folsyra är viktigt så börja även använda stödstrumpor och träna vaderna. Stödstrumpor är bland annat bra för att minska riskerna för åderbråck. Stödstrumporna minskar också riskerna för kramp i vaden (vanligt främst vid tredje trimestern). Ett ännu bättre sätt att förebygga att vakna med kramp i vaderna under tredje trimestern är att tidigt börja med vadträning (tåhävningar). Varför? Vi ökar mycket i vikt på kort tid i slutet av graviditeten. Det tar 6 veckor för musklerna att vänja sig vid en ny vikt och runt 12 veckor för leder och ligament att vänja sig. Våra vader får bära vår ökade tyngd och vi blir överansträngda och de är ovana vid denna nya vikt. Förebygg därför genom tåhävningar. Lägg helst på vikter, du kommer gå upp 10-15 kg och vill förbereda dem på det.

Annonser