Etiketter

, , , , , , , , , , , , , , , ,

Idag har jag gått utbildningen ”träning för gravida” med barnmorskan Maria Wigbrant (utbildare på SAFE). Kursen var väldigt lärorikt och har fått med mig en hel massa kunskap och en rörelsebank. Maria är en fantastisk föreläsare. Det är inte många som kan få 40 träningsfreak att sitta och lyssna uppmärksamt (+en gruppövning) i åtta timmar. Förutom att bli matad med kunskap har det också blivit en hel del skratt 😉 Nu känner jag mig redo för träning under graviditeten.

Jag är än så länge bara i vecka 18, men till min förskräckelse upptäckte jag att mina magmuskler redan har börjat dela sig. Tecknet (med ”limpan” som dyker upp på magen då man ska lägga sig ned rygg) har redan funnits i två veckor, så jag anade det redan. Problemet var att jag hade känt efter med fingrarna för högt upp på bålen och min delning var kring naveln. Ligger nu precis under gränsen för vad som är ok att fortfarande träna planka, ryggliggande övningar m.m. Inom kort är det därmed slut med plankor, ryggliggande övningar, utfall och övningar på ett ben. Snyft, en ny tid tar vid för ett tag fram över.

20131124-202710.jpg

PS. Avvakta ett tag med att köpa boken. Det kommer en uppdaterad variant. Ny forskning har kommit som visar att då magmusklerna delat sig kring två fingerlängder så är det inte bra att träna planka m.m. Varav några övningar i boken måste strykas. DS

