Etiketter

, , , ,

Då var det dags för allt för hälsan mässan igen 🙂 Förra året var jag riktigt nöjd med Karolinskas föreläsningsserie och blev därför mycket besviken när jag såg att de inte skulle ha den i år. Som statistiker och matematiker så vill jag se studier m.m. för att ta påståenden på allvar. Karolinska brukar vara ensamma om att faktiskt lägga fram olika metastudier till deras påståenden.

Denna gång blev det lite blandat med föreläsningar och yoga. Jag gillar att gå på föreläsningar, saknar det från studietiden. Inget wow eller inspirerande såsom förra året, men gillar ändå själva grejen med föreläsningar. Bara sitta och lyssna, reflektera och bli matad med information. Några nya saker jag lärde mig (hoppas att faktan är korrekt som sades, ganska ofta är den inte det) är att

1. Svart råris innehåller mer antidoxianter än blåbär.
2. Parannöt har en hög halt av selen, som är en grundbult i kroppens egna mekanik att skapa egna antidoxianter.
3. Den mörka färgen i honung är antidoxianter.
4. Kokosfett bäst då vi poppar popcorn, tål värme bättre än smör (och olja?).

20131110-161920.jpg

Som vanligt på mässan blir jag förundrad över vad som räknas till ”hälsa”; DN-prenumationer, strumpprenumationer, dildos och naturgodis som inte ens är ekologiskt odlade och dessutom med smakförstärkare och sockrade.

