Tags

, , , , , , , , , , ,

Är lite förvirrad just nu om vilka övningar man får göra då man är gravid, tänker främst från trimester två.

Rörlighetsträning
Tittar vi på SATS hemsida rekommenderar de inte rörlighetsträning efter v. 20, samtidigt rekommenderar de SATS-yoga under både 2-3:e trimestern.

Raka bukmuskeln
Som alla källor nämner så skriver de

När separationen av den raka bukmuskeln ger sig till känna och är två fingrar bred eller mer, ska du sluta träna den raka bukmuskeln, däremot ska du fortsätta att träna bålens övriga muskler samt lägga mycket energi på bäckenbotten.

Efter det rekommenderar de SATS-core för de i 2:a och 3:e trimestern. Den core träning jag har varit på har mest legat fokus på den raka bukmuskeln och även lite sida, rumpa och rygg. Det lär ju bli en stor del av passet man får göra egna övningar? För övrigt så går det inte att träna magen utan att den raka bukmuskeln är med och hjälper till. Hur vet man vart gränsen går?

http://www.sats.se/traning/familj/traning-och-graviditet/traning-under-graviditet/

Jag har bokat upp mig på SAFE:s utbildning “träning för gravida” i November. Så jag hoppas jag ska få svar på mina frågor då. Ska även gå på eventet #starkaremamma2013 som körs av Terese Alven (sparkibaken.se och sparkimagen.se) och Katarina Woxnerud (mammamage.se) nu i oktober.

