Etiketter

, , , , , , , , , ,

Planen var att under hösten göra både ett kortare triathlon och en halvmara. Det första som händer är att jag under kvartsmaran i juli tar ut mig till max och får en överansträngningsskada i fotsulorna. Varje morgon i 6 veckor framåt är det en pina att gå första kvarten, därefter så känns smärtan lite då och då. Att springa under denna period var det inte tal om. Gjorde ett flertal försök, men smärtan blev för stor efter 2-3 km. Vila var lösningen. Missade därmed triathlon. Så, skulle man då efter 7 veckors vila försöka ge sig på halvmaran? Hade varit i riktigt bra form till kvartsmaran (för att vara nybörjare inom löpning). Risken var för stor med en ny överansträngningsskada om jag genomförde loppet.

Det andra som händer under denna tid är att jag blir gravid. Självklart har jag tänkt att träna under hela graviditeten då flertal studier visar att det är bra både för mamman och barnet. Däremot tänker jag anpassa träningen så jag inte riskerar skador. Läste denna artikel,http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=7810, på läkartidningens hemsida. Artikeln beskriver en studie som visar på att hård intensiv träning ökar missfallsrisken i början av graviditeten.

Vilken mekanism som kopplar träning till missfallsrisk är inte känt. Författarna spekulerar initialt över om minskat blodflöde till placenta på grund av ökad blodvolym till muskulaturen skulle kunna vara en förklaring. Eftersom högsta risken för missfall var kopplad till högintensiv träning för författarna dock fram möjligheten att skakningar och stötar under träningen kan ha betydelse.

På slutet skriver de däremot också att ”Fysisk aktivitet under graviditeten har t ex visats ha gynnsamma effekter för modern; bl a minskar risken för pre-eklampsi”.

Detta är bara en enda studie och jag vet flertalet som har löptränat långt in i graviditeten och det har gått bra för dem. Jag tror däremot att det ligger något i att missfallsrisken ökar med högintensiv träning, speciellt kombinerat med stötar m.m. Mitt val är att lägga av med löpningen (men behålla lite jogging) och dra ned på intensiteten i min övriga träning. Jag vågar inte riskera och varför ska jag träna högintensiv träning när jag ändå inte kan förbättra mig på 9 månader? Träningsmässigt ligger jag nu på normalintensitet och lågintensitet. På spinningcykeln ger jag dock efter och kör på med mina intervall. Har däremot märkt att jag blir lättare anfådd och har svårare att komma upp i puls, trots att jag upplever ansträngningen som densamma.

