Tags

, , , , , , , , , ,

Ikväll gick Stockholm kvartsmarathon-Årstaviken av stapeln. Banan var mer kuperad än vad jag förväntat. Har aldrig sprungit på Söder tidigare, tur att jag är van med backar från löpturerna hemma i skogen 😉

Det gick riktigt bra de första 5,5 km. Därefter kom en vätskestation. Trodde det var vatten, men var någon sötsliskig sörja. Blev alldeles torr i halsen, värre än innan jag drack. De sista 3,5 km fick jag håll och fick dra ned tempot. Hade fått en bättre tid om det inte var för att jag fått håll, benen hade mer att ge.

Låg och pressade på och över tröskeln hela loppet. Riktigt jobbigt, resulterade i ett medeltempo på 4:28 per km. Kommer inte att klara att pressa mig så här hårt på halvmaran i september, i sådant fall måste jag träna mer tröskelintervaller än vad jag gjort.

Tycker det är väldigt smidigt med pulsklocka under loppen. Den hjälper mig att ligga på max utan att gå in i väggen och få mjölksyra. Kan rekommenderas.

Skärmavbild 2013-07-24 kl. 22.02.19

 

Löpträningen som jag gjort de tre senaste månaderna har haft följande uppdelning:

Upplägg löpning 3 månader innan kvartsmaran

