Etiketter

, , , ,

Ett par gånger per år försöker jag gå någon kurs/workshop eller utbildning inom träning där minst ett av tillfällena är inom yoga. Detta år har det redan hunnit bli en workshop och en kurs i yoga. Denna helg ägnades åt en fördjupningskurs i terapeutisk yoga. Den innehöll mycket ingående anatomi och genomgång av olika skador, hur vi förebygger, behandlar och vad de bör tänka på då det läkt.

Under kursens gång utförde vi tre yoga klasser. De utgick från lugn och stillsam Hatha yoga och även Yin Yoga. Det var första gången jag testade Yin yoga. En härlig och mysig yoga form som för mig känns bra att utföra tidigt på morgonen då den inte kräver någon direkt fysisk aktivitet.

En stor del av Yin Yogan handlar om att slappna av. Vi håller minst 3 minuter i varje asana. Detta för att verkligen komma åt att stretcha ut bindväven. Vi vill ha en känsla utav stretch, men inte att det blir för mycket. Vi vill anpassa, använda hjälpmedel såsom kuddar och filtar som stöd för att kunna slappna av. Det får dock inte bli så mycket stöd så att det inte blir någon stretch alls.

IMG_0298

I yang yoga flexar vi t.ex. fötterna i paschimottanasana för att aktivera musklerna. I yin hänger vi mer in i positionerna. Fokus är inte att komma så djupt som möjligt, utan hitta den precisa stretchen. Kanske kan vi fördjupa stretchen efter 2-3 minuter, men vi går inte hela vägen eftersom vi då måste aktivera musklerna.

Precis som i alla andra kurser/utbildningar inom yoga så pratas det mycket om vikten av att aktivera musklerna genom en mikroböjning i lederna. På så sätt skyddar vi våra leder. Nytt för mig i denna kurs var att genom att stå och hänga på knälederna i vardagen, t.ex. då vi står och väntar på bussen, fås ett tryck på baksidan av knät som gör att blodcirkulationen minskar i knävecket. Detta kan då leda till exempelvis åderbrock. Det är också viktigt då vi står, att vi har vikten mer över hälarna. Hamnar vikten för långt fram på fötterna blir även då ett tryck som minskar blodcirkulationen. Bilden nedan ser vi att vikten är för mycket mot främre delen av foten.

IMG_0311

En del av kursen behandlade fötterna och hur vi kan stärka, få bort spänningar i dem och olika skador. Jag blev förtjust i övningen som gick ut på att stå och balansera på ett ben på två klossar, där fotvalvet är i luften, och göra positionen ”trädet”. Denna asana aktiverade verkligen fotvalvet och det kändes hur den fick arbeta.

IMG_0312

Sedan barnsben, både när jag var stel och inte kunde böja mig längre fram än att jag nådde knäna, och då jag sedan blev rörlig, har jag aldrig känt någon stretch i insida lår vid utförande av split (Upavishta Konasana). Istället har jag fått obehagligt ont i knävecken, ungefär som en känsla av att en sena ska gå av. Jag har försökt hitta ett bekvämt sätt att utföra spliten utan att hitta något bättre än sätt att helt enkelt inte gå hela vägen ut. Äntligen, äntligen fick jag svaret i helgen. At rulla filtar och lägga dem under knäna fick mig att känna positionen korrekt. För en gång skull kunde jag känna njutning och stretch i insidan av låret i denna asana.

IMG_0305Detta var ett litet utplocka från helgen. Det blev en 11 sidor lång uppsats om intryck och lärdomar. Att gå på workshops m.m. rekommenderar jag starkt för de som vill fördjupa sig.

