Återhämtning och laddning

Mina ben var möra efter Gotland Ultra i över en vecka. Känner mig fortfarande svag i benen även om det går bra att springa nu. Märkligt tyckte jag först, eftersom jag blev pigg i benen bara efter en dags vila efter Bergsleden Ultra, som är mer kuperad. En skillnad var dock att på Bergsleden gick jag mer (då jag går i uppförsbackarna). Dessutom låg jag kring 140-150 i puls, medan jag på Gotland låg kring 160. Dvs jag tog ut mig mer på Gotland. 

I och med utmattningen har det blivit lugn träning senaste veckan och kommer fortsätta så några dagar till. På lördag är det nämligen dags för nästa Ultra, Ultra Trail Lago d’Orta 58 km 3240 höjdmeter uppför och utför. Inser i efterhand att jag nog tagit mig lite vatten över huvudet, benstyrkan är inte det den borde vara. Jaja, det är bara att bita ihop och i så fall gå runt, maxtiden är 18h… 

Eftersom det är lite sent att förbättra formen nu är det lika bra att ta det lugnt. Idag, förutom lite watt-cykel, blev det ett yoga pass med fokus på rygg och lyft. 

Annonser

Racerapport Gotland Ultra Maraton

Etiketter

, , , ,

I lördags gick loppet Gotland Ultra Maraton. Ett lopp som går från Norra Gotland (Hallshuks fiskeläger) längs med kusten till Visbys kallbadhus, totalt 51 km. Vackra vyer, blandad terräng, magiskt fint. Skogsstigar, grusstigar, klintar, sandstränder, grusstränder och spångar. Variation erbjuds. Dessutom är det inte särskilt kuperat, totalt 300 m stigning. 

Det hör inte till ovanligheterna att det blåser på ön, så var det även på detta lopp. Ok första halvan, lätt motvind, men andra halvan var det motigt. 


Förutom vacker natur erbjuder även Ultra på socialiserande med andra trevliga löpare. I och med att många springer i lungt prattempo finns det många timmar att fördriva med att prata. Så var det även på detta lopp. Första halvan blev det mycket prat. Eftersom vi endast var 57 anmälda på loppet blev vi allteftersom mer utspridda. Andra halvan sprang jag därför mestadels själv. När låren började strejka, pga träningsverk från ett tufft benpass tidigare i veckan (hur dum får man vara?), tog jag till musik sista 1,5 milen. Sista kilometern kom dessutom en av mina favorit låtar att köra intervaller till, Watercolour med Pendulum. Bara att spurta in i mål!

Nöjd med loppet, bra annordnat. Inser att min benträning inte kommer räcka till för Ultran i Italien om två veckor. Det kommer bli tufft och jag kommer få ta det mycket lugnt. 

Höstlöpning och kommande tävlingar

Etiketter

, , , , , ,

Som traillöpare är hösten den vackraste årsstiden. Skogen sprakar av färger och den lyser och är full med olika jordiga dofter. Naturen har tänkt till. Hösten som många upplever som mörk, kall och blöt är troligen främst i betongen och inte så mycket i skogen. För hösten är färgsprakande! Är själv en del i betongen och använder skogen till hjälp för att få kraft till att stå ut med hösten i betongen. 

Löpningen har dock minskat något jämfört med i somras. Klasserna jag instruerar i på gymmen är i full fart och tycker även styrketräningen är viktig. Därför blir det mindre löpning än i somras. Runt 3 löppass per vecka är vad jag får in just nu.

Efter att ha sprungit min första Ultra, Bergsleden Ultra, blev jag sugen på fler. 

  • Nästa helg springer jag Gotland Ultra på 51 km. Vacker sträcka som jag sprungit förr (dock ej i ett svep tidigare) som går längs med kusten från Norra Gotland till Visby. 
  • Två helger efter Gotland springer jag ett traillopp i norra Italien runt Ortasjön. Jag bytte i förra veckan upp mig till 59km loppet med 3240 höjdmeter. Är lite sugen på ett tuffare lopp i maj och vill använda loppet i Italien för att testa om jag verkligen klarar ännu tuffare. Ska bli minst sagt spännande och hoppas på vackra vyer. 

Spinning45 2017#6

Etiketter

, , , , ,

Dags för nyttlassuplägg på min 45 min WATT-cykel. Har redan kört upplägget (men endast 2 loopar och kortare uppvärmning) då jag vickat på 30min klasser. Passade grymt bra för 30 min klasser.

Upplägg:

  • Uppvärmning 13:30: Intro 4min, 3 progressioner (lätt/medel/ansträngande), (lätt/medeltufft)x2, förbered
  • Loop 1: 2 min över tröskel – 45s återhämtning – (20s utmaning / 10s lätt)x8 där vi fokuserar på att få upp watten med hjälp av mycket motstånd – 2 min återhämtning
  • Loop 2: 3 min strax över tröskel – 60s återhämtning – (20s utmaning / 10s lätt)x8 där vi fokuserar på att få upp watten genom hastighet – 2 min återhämtning
  • Loop 3: 4 min på tröskel – 60s återhämtning – (20s utmaning / 10s lätt)x8 – 2 min återhämtning

Musiken är mixad i mixmeister för att få rätt klassupplägg. 

Långpass i vackra Huddinge

Etiketter

, , , , , , ,

Idag var det dags för långpass. Strålande sol och hösten visade sig från sin bästa sida, sensommar ❤️💕❤️.

Sprang en rutt som jag sprungit många gånger förr, då det är en av mina favoriter, nämligen runt Orlången. Vackra skogar, sjöar, kuperat och medel tekniskt. Är ni ute efter ett långpass på ca 27 km och vill få en vacker naturupplevelse då är det denna ni ska springa.

Efter ca 2 mil satte jag mig ned på en sten med utsikt över Orlången och njöt av lite massäck och vatten. Solen värmde och det var en fröjd att sitta i T:shirt. 


http://my.viewranger.com/route/widget/MTUwNzAxOQ==?locale=en&m=miles

 

 

Bergsleden Ultra 2017

Etiketter

, ,

Bergsleden Ultra gick över förväntan. En vacker bana som blandar tekniskt med vanliga stigar och lite lite grusväg. Otroligt vacker skog, bara att njuta. Banan som är över 47km (47,8 enligt de klockan och mobilen) är ca 1000 höjdmeter uppför, dvs inte jätte kuperad, men det finns en del backar.

Hittade en annan löpare med perfekt tempo, där vi sprang/gick och pratade 42 km. Därefter växte tävlingshornen fram och jag drog på sista 5-6km. Härlig känsla att springa förbi andra löpare på slutet. Visst hade jag ont, men kraft fanns kvar i benen. Gick i mål med en härlig känsla =-)

#BergsledenUltra

Packning inför Bergsleden Ultra

Etiketter

,

Imorgon klockan nio går starten för Bergsleden Ultra, 47km med 1000m stigning. En bra Ultra för mig som försöker öka distansen från halvmara till, ja…. längre…

Åker till Örebro idag för att sova där, sen blir det upp tidigt då bussen från målområdet till starten avgår redan 7:15. 

Packningen är ordnad: regnjacka, keps (om det börjar regna är den guld), vattenflaskor, bars (laktosintollerant så litar inte helt på energistationerna), bandage, skavsårsplåster, våtservetter, telefon, hörlurar och sedan vad man ska ha på sig. Det enda jag saknar är mina löparsolglasögon som är spårlöst försvunna, men det skulle bli molningt imorgon så bör klara mig. Hörlurarna följer med, för om jag tappar motivationen kan man alltid lyssna på musik, ljudbok eller podcast 🙂

Förberedelserna imorgon förutom frukost är att smörja in fötterna med idominsalva. Brukar aldrig få skavsår av mina INOV, men brukar ändå inflr långpass smörja in fötterna för säkerhetsskull.

Ultra Trail Lago d’Orta bokad

Etiketter

, , , ,

Hösten är mitt nuvarande yrkes mest intensiva period. Från mitten av augusti till mitten av januari är det fullt ös och går inte att vara ledig mer än någon enstaka dag. Att vara ledig i mellandagarna är uteslutet. Även om jag älskar mitt jobb så behövs något att se fram emot när man vet att det är en kommande tuff period framför sig med en del övertid. 

För att ha något att se fram emot bokade jag därför precis in mig på loppet ”Ultra Trail Lago d’Orta” som går i Norra Italien 21:a oktober. Längtar 🙂

Jag valde en av de kortare sträckorna då antal höjdmeter upp och nedför kommer vara tillräckligt utmanande.


Ultra Trail Lago D’Orta 34 km

Energi:3 energistationer

Antal höjdmeter: 2100 m
Maxtid: 8h

Rekommenderad utrustning:

  • Stavar
  • Handskar

Obligatorisk utrustning:

  • Ryggsäck
  • Mobiltelefon
  • Kåsa (inga muggar finns på stationerna)
  • Vätskeblåsa, minst 1L
  • Räddningsfilt (finns i vår webshop!)
  • Energibars
  • Vattentät jacka med huva
  • Långa byxor eller 3/4-byxor plus höga strumpor (måste täcka hela benen)
  • Varma kläder för extrema väderförhållanden (vind, regn och snö)
  • Mössa, keps eller buff
  • Pannlampa med extra batterier

Jag reser med Team Nordic Trail, då slipper man tänka på allt runt omkring och bara fokusera på själva loppet ❤️💪🏼❤️. 

Transportlöpning till nya gymmet

Har börjat köra klasser på ett nytt gym som ligger närmare där jag bor. 2,2km skog 800m asfalt transport till fots med dessa vackra vyer😍


Idag körde jag min första yogaklass där och blev glatt överraskad av att förutom schysst belysning, stereo och mattor så fanns även yoga-bollster, yoga-straps och yoga-blocks ❤🙏🏻❤

Bra förutsättningar för yogaklasser som passar alla. 

Bellmanstafetten 2017

Igår sprang jag Bellmanstafetten med jobbet. Var med första gången förra året och drogs verkligen med i hela arrangemanget med alla människor, men att det ändå var lätt att springa om och löparna var duktiga på att hålla höger. Mysigt med picknick och att umgås. 

I år var det bra väder och förutsattningarna var ännu bättre. Nytt för i år var en promenadgrupp, vilket var en stor försämring. De gående kunde stoppa upp flera delar av sträckan så att det inte gick att springa om. Uppå det så höll löparna inte till höger. Var nog svårt att springa om som det var då man fick springa sicksack för att ta sig fram och ibland inte ens ta sig fram. En klar försämring. Tummen ned till årets påhitt med promenadklass och dålig info till löparna att hålla höger. 

👎👎👎