Att springa på vintern

Många väljer bort att springa på vintern då det är kallt och mörkt. För mig är det tvärtom, det var på vintern jag blev en inbiten löpare. Här är några av fördelarna som jag sprang och tänkte på min 20km runda genom den gnistrande skogen:

  • Marken är frusen och skogen som normalt är ganska blöt och gyttjig på sina håll är nu framkomlig för de som inte tycker om att bli blöta om fötterna. 
  • Skogen är lättframkomlig så länge det inte är för mycket tung snö (vilket det inte är så stor del av vintern i Stockholm). Sommaren gör många delar av skogen oframkomlig då den växer igen, men på vintern är det mycket mer lättframkomligt och lätt att springa på platser som är svårare att komma till sommartid (utan att fäkta bland snåren) 
  • Naturen är så vacker vintertid. Antingen glimmande av frost eller lysande av snö.
  • Med dubbskor går det att springa på som vanligt.
  • Att springa då det blivit mörkt med pannlampa i skogen är att öppna ytterligare en dimension av löpningningen, hur kul som helst. 
  • Själv föredrar jag vintern temperaturmässigt, så länge det inte kyper under (-5) – (-10) grader, då börjar det bli svårare att andas. Det är lätt att klä sig mot kylan med en tunn merinoulltröja, en vindtätjacka, vinterlöpartajts med vindskydd framtill, ullstrumpor, dubbskor, handskar för längdskidor och en buff för öronen. 

Yoga Games 2017 Stockholm

Tags

,

Denna helg går Yoga Games i Stockholm. Har velat gått på det i flera år, men har alltid krockat med något annat. Denna gång hade jag ordnat barnvakt för lördagens klasser. Lokalerna i München bryggerier passade mycket bra för yoga, vackra och bra akustik. 

Har fått en ny förebild inom yoga. Gick på två klasser för Chad Hamrin och båda var fantastiska, “Let’s get crazy”  och armbalaser. Han är rolig, skämtsam, avslappnad och lugn samtidigt som att klasserna är utmanande och lekfulla. Jag fick ut precis det som jag vill ha av yoga; rensa huvudet, känna ett inre lugn och en avslappnad och utmattad kropp.

 
Det jag ibland blir förundrad över hos flera yogalärare är hur alla pratar om stress och allt jobbigt i livet. Ta jämförelsen “tänk inte på en giraff” och sedan fortsätter man prata om en giraff. Vad tänker du på då? Ja, en giraff. Jag kan bli frustrerad, jag vill ha guidning i hur jag ska tänka, hur jag ska göra, men det är väldigt få lärare som kommer dit. De liksom fastnar i de dåliga tankarna. Märkligt, bättre att vara tyst. 

Löpning på Lanzarote

Tags

,

Äntligen var det dags för semester. Många var lediga över jul och nyår, men  det är mitt arbetes mest intensiva period så var det inte att tänka på. Istället bokade vi en sista minuten till Lanzarote. Vi skulle åka på måndagmorgon och på torsdagen innan blev dottern sjuk. Hosta och feber mellan 39-40.5 grader. Fortfarande inte bättre på söndagen, vi var inställda på att det inte blev någon resa. Gick till doktorn och det visade sig att hon hade halsfluss och inte influensa som vi trodde. Pencellin och sedan var det bara att åka iväg. Underbart!

Dag 1

Har en liten lätt förkyldning, men efter en titt på kartan kunde jag inte motstå ut på en lätt löptur längs strandpromenaden, öster ut. Lite skillnad att löpa runt på sten längs kusten i 15-20 graders värme jämfört mot det skiftande vädret hemma, pulsa i snö eller glida runt på is och vatten i allt mellan -18 till 5 plusgrader. 

Hade på mig mina nya trailskor för att “springa in dem”. Jag köpte just vivobarefoot för att de skorna jag haft tidigare från dem hade så grymt fäste på sten (jämfört mot salomon där jag halkat runt som bambi på hal is). Det visade sig dock att sulan på dessa inte var likadan som den tidigare versionen och skorna var mycket hala. Tur att passupplägget var ett lugnt upplägg, hade inte gått att genomföra snabb löpning i dessa skor 😦

Dag 2

Löpning vid strandpromenaden åt andra hållet (väster ut). Mindre bebygt, delvis stigar genom lavastenslandskapet. Passade mig mycket bättre 🙂


Löpning i snön 

Förra veckan var det snökaos i Stockholm, men desto finare i skogen. Hade några verkligt fina löparrundor pulsande i snön. Bilder att titta tillbaka på när all snön regnar bort. Trots snön var det väldigt blött på sina håll, var tacksam över att ha vattentäta strumpor.

Tidig vinter, på med dubbsskorna

Tags

, , , , ,

-2 grader, vindstilla, växlande sol. Dubbskorna på! 🌲❄️

Oftast springer jag utan lurar, men just nu lyssnar jag på en spännande ljudbok. Blev därför 13 km med lugn löpning och njuta av det vita skimret i skogen. 

Låt nu den lilla snön som kommit ligga kvar och lysa upp, då kanske vi kan få en ljus november för omväxlings skull 🙂

Resultat Långa Tullinge-tumba loppet

Då var loppet genomfört. Strålande solsken och frisk luft på ca 7 grader. Svårt att veta hur man ska klä sig rätt, då det börjar bli kallt. Inledde med vindjacka, men efter första kilometern åkte den bak i packvästen (tur att den var på!). Blev därför en merinoull t:shirt och lite tjockare löpartajts, fungerade grymt!

Banan är relativt lätt. Breda fina stigar, inte teknisk (dvs knappt några stenar och rötter), inte särskilt kuperad, även om det finns några jobbiga backar. 

Gick i mål på strax över 1:40 på 20km. Är relativt nöjd med tanke på att löpningen senaste 1,5 månaderna varit väldigt lätt med korta sträckor pga skadade fotvalvet. 

Långa Tullinge-Tumbaloppet

Imorgon går långa Tullinge-Tumbaloppet, 20 km på Lida friluftsgårds spår. Har aldrig sprungit loppet tidigare, ska bli kul. Jag har sprungit i Lida några få gånger, alla gånger var då jag var mammaledig och behövde breda spår utan för mycket ojämnheter för löparbarnvagnen 😉

Har inte kännt av min skada, skadan i fotvalvet, på hela veckan, så det kommer nog gå bra 🙂

Har kört kort och lugn jogg torsdag och fredag för att ladda. Fortfarande är skogen fantastisk, lätt att ta det lugnt och bara njuta av färgerna.

Boktips: Hjärnstark

Tags

, , , , , ,

Jag har ett boktips på en bok som alla bör läsa, nämligen Hjärnstark som är skriven av en överläkare i psykiatri, Anders Hansen. Intressant och läsvärd. Motivationsfaktor för den som vill bli smartare, mindre stressad, mindre deprimerad med mera. Jag har endast läst/lyssnat en tredjedel av boken så listan om vad träning gör, framförallt konditionsträning, lär bli längre.