Bergsleden vid Kilsbergen

Tags

, , , ,

I September ska jag springa min första Ultra som kommer vara 47km i Bergsleden vid Kilsbergen. Midsommar firades i Örebro och trots firande och lite sömn ville jag testa lite av banan så jag fick en liten uppfattning av banan. 

Mulet och perfekt väder för löpning. Blev avsläppt i Skärmaboda och första 6km var riktigt lätta. Lätt terräng och inte särskilt många höjdmeter, blev lite trumpen och tänkte att detta är inte trail. Men sen började det! Sten, lera, kuperat, rötter ❤️. Blött och halt, halkade runt som en vante i mina trail Salomonskor. Skorna blev snabbt fyllda med vatten och fick springa 15 km i vattenfyllda och tunga skor. En bra insikt blev att köpa nya skor för blöt mark. Salomon är sköna på torrmark, men lera och blött är inte skornas starka sida. 

Tidigare sprang jag i Vivobarefoot som har grym utrinning av vatten och bra fäste då det är blött. Men sulan är för tunn för att jag ska klara sträckor över milen. 

Londonlöpning

Tags

,

I tisdags och onsdags blev det lite löpning i London. När jag gör arbetsresor brukar jag passa på att sticka ut och träna på morgonen för att därefter sitta i möten resten av dagen och ibland kvällen. Nu i veckan var de varmaste dagarna i London sedan 80-talet. På morgonen, kring 6-7 var det däremot helt ok för lite löpning. Jag var verkligen inte ensam som sparng, många löpare, delvis de med ryggsäck på väg till jobbet.

Det som var imponerande med London var alla cykelbanor, riktiga cykelbanor! De var frikopplade från både bilväg och gående. Cykelvägen var vid bilvägen, men med en mycket smal refug mellan bilväg och cykelväg så att ingen kunde korsa varandras bana. Här var en stad som förstått vikten av cyklister.

Stockholm Trail 21k

Fokus just nu är min första Ultra. Därav har fokus i löpningen varit på längd och lugna pass. Dock tänkte jag ändå att jag skulle förbättra min tid på Sthlm trail 21k i år, med tanke på att jag var relativt ny med trail förra året. Så blev inte fallet.

Redan i mitten av veckan kunde jag konstatera att jag hade järnbrist. Gillar inte kött + omiljövänligt, men försöker äta rött kött ett par gånger i månaden just för att undvika järnbrist. Hade tyvärr slarvat med det senaste månaderna. Trött hela tiden, men sov dåligt på nätterna. Dessutom vaknade jag med ont i halsen imorse. Funderade på att skippa, men då jag efter frukosten kände mig relativt ok tänkte jag att “jag kör!”.

Väl sittande på plats går de ut i högtalarna med en rekommendation av metalldubbar på skorna i och med att nattens regn gjort det halt i skogen. Där sitter jag med mina gummidobbade skor som jag vet är glashala (trots att de marknadsför dem som bra grepp när det är blött). Riktiga dubbskorna hemma, suck…

Så, det gick inte så bra idag… Rejäl försämring av tiden. Bara att ta nya tag till nästa år, just nu är fokus fortfarande Ultra.

Spinning40 2017#3 WATT

Tags

, , , , , , ,

För några veckor sedan bytte jag klassupplägg på min WATT-cykelklass. Upplägget blev följande:

  • Uppvärmning [9:50]
  • Loop 1 [15:20]
    • Variera kring tröskel 5 min
      Dvs (1min över tröskel, 1 min under tröskel)x2,5
    • Kort återhämtning
    • (30/20/10)x5
      30 sek lätt, 20 sek förberedelse GUL, 10 sek MAXA WATTEN
      2 Första Max fokusera på mycket motstånd, 3 sista fokusera på tempo
  • Loop 2 [15:35]
    • Variera kring tröskel 4:30 min
      Dvs (1min över tröskel, 1 min under tröskel)x2,25
    • Kort återhämtning
    • (30/20/10)x6
      30 sek lätt, 20 sek förberedelse GUL, 10 sek MAXA WATTEN
      3 Första Max fokusera på mycket motstånd, 3 sista fokusera på tempo
  • Nedvarvning

Långpass i Skuleskogens naturreservat

Tags

, , , , ,

Strålande sol, kalla vindar, 914 höjdmeter och 25 underbara kilometer med vacker skog och fantastiska vyer. Ja, det var vad Skuleskogens naturreservat erbjöd idag. Ganska tekniskt med mycket rötter, stenar och lätt klättring. Kan varmt rekommendera att åka och uppleva skuleskogens naturreservat. Oerhört vackert. 

Traillöpning i Höga kusten

Tags

, , ,

Vid skrivande stund ligger jag i ett tält i Höga Kusten och vilar mig från dagens löpning. Har sprungit upp och ned för Skuleberget (två gånger), sprungit runt berget, haft backintervaller vid liften och kört styrka. Uppe på Skuleberget finns en toppstuga som serverar lunch och fika med fantastisk utsikt. Strålande sol hela dagen. Vilken grym dag med kombination av fint väder, vackra vyer, god mat och rolig löpning. 

Premiärmilen, 2017

Igår sprang jag premiärmilen som gick på djurgården i Stockholm. En enkel och platt bana, breda asfalt-/grusväsgar, på ca 1 mil. Vädret visade sig inte från sin bästa sida, regn, men stämningen var god ändå.

Lite kul att få testa att springa fort på 1 mil grus/asfalt då jag normalt aldrig gör det. Normalt mysspringer jag i skogen, där det är kuperat och ibland ganska tekniskt. Då springer jag ofta kring 6 min tempo. Nu med flack bana och lättsprunget var det inga problem att hålla 4:30 tempo. Kul att det går att springa det tempot med tanke på att min kropp inte övar i det tempot.  Nu tillbaka till mysandet i skogen 🌲🌲😍🌲🌲


Löpning i Marocko

Tags

, , , , , , ,

Förra veckan var jag i Atlasbergen, Marocko, och sprang. Underbara vyer, trevliga människor, bra service och sol. Däremot hög luftfuktighet, kallt på nätterna, ingen uppvärmning i husen, skräpigt där det fanns människor och enkel levnadsstandard. Att få springa runt i olika bergsbyar, där det endast gick och ta sig till fots eller med mula, och få se hur befolkningen bodde och en inblick i deras vardag var fantastiskt. Alla vyer och få bestiga topp efter topp var befriande. Vi hade berber och mulor med oss som fraktade vår packning och mat från det ena sovstället till nästa, endast en dagspackning på ryggen. Vilken lyx! Vilken resa!


Spinning40 2017#2 – Pyramider

Tags

, , , , , , ,

Favorit i repris. Upplägget gammalt men med nya/andra låtar 😉

  • Uppvärmningen på mellan 10:30-14:30 (beroende på klassens längd).
  • Pyramidintervaller på 1/2/3/4/3/2/1 minut med 1 min vila mellan varje. Här gäller det att hitta den ansträngningsnivån som är rätt för just längden på intervallet. Har man wattcykel så bör man se skillnad på watten man ligger på i de olika längderna på intervallen. Intervallerna är både ‘backar’, medeltempo och ‘raksträckor’. 
  • Återhämtning där vi får tillfälle för två korta sprint. Har man gjort rätt och tagit ut sig på pyramidintervallerna så kommer man inte orka maxa här, utan mer tänkt att spinna loss benen. 
  • Nedvarvning på mellan 4-8 min beroende på kassens längd. 

Obs, ibland justerar jag låtarnas RPM i mixerprogrammet. Därför kan det stå en anna RPM i bilden nedan än vad låten ursprungligen är i. Dock ligger det ofta relativt nära det ursprungliga då det fortfarande måste låta bra.