Premiärmilen, 2017

Igår sprang jag premiärmilen som gick på djurgården i Stockholm. En enkel och platt bana, breda asfalt-/grusväsgar, på ca 1 mil. Vädret visade sig inte från sin bästa sida, regn, men stämningen var god ändå.

Lite kul att få testa att springa fort på 1 mil grus/asfalt då jag normalt aldrig gör det. Normalt mysspringer jag i skogen, där det är kuperat och ibland ganska tekniskt. Då springer jag ofta kring 6 min tempo. Nu med flack bana och lättsprunget var det inga problem att hålla 4:30 tempo. Kul att det går att springa det tempot med tanke på att min kropp inte övar i det tempot.  Nu tillbaka till mysandet i skogen 🌲🌲😍🌲🌲


Löpning i Marocko

Tags

, , , , , , ,

Förra veckan var jag i Atlasbergen, Marocko, och sprang. Underbara vyer, trevliga människor, bra service och sol. Däremot hög luftfuktighet, kallt på nätterna, ingen uppvärmning i husen, skräpigt där det fanns människor och enkel levnadsstandard. Att få springa runt i olika bergsbyar, där det endast gick och ta sig till fots eller med mula, och få se hur befolkningen bodde och en inblick i deras vardag var fantastiskt. Alla vyer och få bestiga topp efter topp var befriande. Vi hade berber och mulor med oss som fraktade vår packning och mat från det ena sovstället till nästa, endast en dagspackning på ryggen. Vilken lyx! Vilken resa!


Spinning40 2017#2 – Pyramider

Tags

, , , , , , ,

Favorit i repris. Upplägget gammalt men med nya/andra låtar 😉

  • Uppvärmningen på mellan 10:30-14:30 (beroende på klassens längd).
  • Pyramidintervaller på 1/2/3/4/3/2/1 minut med 1 min vila mellan varje. Här gäller det att hitta den ansträngningsnivån som är rätt för just längden på intervallet. Har man wattcykel så bör man se skillnad på watten man ligger på i de olika längderna på intervallen. Intervallerna är både ‘backar’, medeltempo och ‘raksträckor’. 
  • Återhämtning där vi får tillfälle för två korta sprint. Har man gjort rätt och tagit ut sig på pyramidintervallerna så kommer man inte orka maxa här, utan mer tänkt att spinna loss benen. 
  • Nedvarvning på mellan 4-8 min beroende på kassens längd. 

Obs, ibland justerar jag låtarnas RPM i mixerprogrammet. Därför kan det stå en anna RPM i bilden nedan än vad låten ursprungligen är i. Dock ligger det ofta relativt nära det ursprungliga då det fortfarande måste låta bra. 

Bok för löpare eller de som vill börja springa

Tags

, , , ,

Lyssnar just nu på en bra och inspirerande bok om löpning på Storytel. Löparglädje av Rune Larsson, en av Sveriges mest kända ultralöpare. Förutom tips m.m. så erbjuds en del tankeställare. 

Löpning, liksom det mesta, är prestationsfokuserat. Nämner jag att jag håller på med löpning blir ofta motfrågan vilket lopp jag tränar till, eller ännu värre vilken tid jag gör på milen. Så mycket av livet idag handlar om prestation. Presterar på jobbet, presterar som instruktör på gymmet, presterar som mamma. Löpning för mig är min tillflykt som inte ska handla om prestation. Det är min tid för mig själv och det jag älskar mest är utflyktslöpning. Dvs, ta på mig en ryggsäck med massäck och ut i skogen och springa längs sjöarna och bara suga in den vackra naturen. Sedan sätta sig på en vacker plats och inta massäcken.

Eftersom jag är en prestationsmänniska kan jag lätt falla in i att tänka tider och placeringar på lopp. Det är en övning att släppa taget om prestation och bara njuta av att leva. Det finns inte någon som egentligen bryr sig om vad jag sprang på eller vilken placering jag kom på. Det är inte ens hälsosamt att träna för hårt och prestera för hårt. Hälsa är just den här myslöpningen och att göra det ofta (dock inte de långa passen för ofta).

Om en vecka reser jag till Marocko och ska springa i Atlasbergen i en vecka. Spring/vandra i bergen och bara njuta av vyerna. Inför denna resa har jag behövt träna lite extra för att jag ska orka springa varje dag i en vecka. Jag har inte tränat för att kunna springa snabbt, utan bara att kunna springa ofta. 

Dubbskor till trail

Tags

, , , , , ,

För en månad sedan införskaffade jag nya dubbskor, då mina tidigare fallit sönder, både skon och dubbarna. Köpte ice bugs trailversion “PYTHO3-L BUGRIP”. Som vanligt är storlekarna ganska små jämfört mot normalt, men vid byte av sula går det bra att ha min normala storlek.

Sulan på trailskorna är tunnare än på vanliga skor, för att kunna använda dem till terräng (hög sula gör att det är lätt att trampa snett och stuka fötterna). Detta gör att de är underbara att springa med i skogen, men inte på asfalt då du känner dubbarna. Perfekt för trail med andra ord och greppet är grymt. Kan springa på is som att det vore vanlig bar mark. Är jätte nöjd med grepp och sula.

Det enda negativa jag har att säga om skorna är att de i beskrivningen av skon skriver “tillräckligt vattenresistent för att stöta bort snö och lätt regn”. Sedan har de stämpeln water resistant. Detta är långt från sant. De senaste dagarna har det varit slaskigt i skogen, dock inga djupa vattenpölar. Slasket gör att det skvätter då en springer och varenda skvätt gick in i skon. Jag var dyblöt om fötterna när jag kom hem.

Personligen är jag inte förtjust i vattentäta trailskor. Vid traillöpning trampar man ofta ned i djupa lergropar och fyller skon med vatten och lera. Därför är det att föredra skor som lätt släpper ut vattnet så att en slipper att springa runt i svampiga skor.

Löpning på Gotland i mars

I helgen åkte jag över till Gotland. Stod och valde mellan dubbskorna och de vanliga trailskorna. Hemma i förorten till Stockholm har det varit isbana i skogen de senaste månaderna och har inte varit på tal om att lämna dubbskorna hemma. Men Gotland värms upp av havsvattnet, så jag gjorde ett korrekt antagande och lämnade dubben hemma. Vilken tur, fanns inte en enda isfläck. Gråmulen helg med regn i luften, men den vackra naturen gjorde ändå löpturerna vackra och njutfulla 😍. 

Stig mellan Visby och Muramaris. 

Utsikt från klippavsats vid Snäck, Visby.

 Visby. 

Hälsostigen i Visby. 

Hälsostigen i Visby. 

Utsikt från klippavsats vid Snäck, Visby.

Stig mellan Visby och Muramaris. 
Stig mellan Visby och Muramaris. 

Stig mellan Visby och Muramaris. 

Stig mellan Visby och Muramaris. 

 Vägen ned mot kungsträdgården i Roma. 

Tågstationen i Roma

Gotland har många, många kyrkor. 

Att springa på vintern

Många väljer bort att springa på vintern då det är kallt och mörkt. För mig är det tvärtom, det var på vintern jag blev en inbiten löpare. Här är några av fördelarna som jag sprang och tänkte på min 20km runda genom den gnistrande skogen:

  • Marken är frusen och skogen som normalt är ganska blöt och gyttjig på sina håll är nu framkomlig för de som inte tycker om att bli blöta om fötterna. 
  • Skogen är lättframkomlig så länge det inte är för mycket tung snö (vilket det inte är så stor del av vintern i Stockholm). Sommaren gör många delar av skogen oframkomlig då den växer igen, men på vintern är det mycket mer lättframkomligt och lätt att springa på platser som är svårare att komma till sommartid (utan att fäkta bland snåren) 
  • Naturen är så vacker vintertid. Antingen glimmande av frost eller lysande av snö.
  • Med dubbskor går det att springa på som vanligt.
  • Att springa då det blivit mörkt med pannlampa i skogen är att öppna ytterligare en dimension av löpningningen, hur kul som helst. 
  • Själv föredrar jag vintern temperaturmässigt, så länge det inte kyper under (-5) – (-10) grader, då börjar det bli svårare att andas. Det är lätt att klä sig mot kylan med en tunn merinoulltröja, en vindtätjacka, vinterlöpartajts med vindskydd framtill, ullstrumpor, dubbskor, handskar för längdskidor och en buff för öronen. 

Yoga Games 2017 Stockholm

Tags

,

Denna helg går Yoga Games i Stockholm. Har velat gått på det i flera år, men har alltid krockat med något annat. Denna gång hade jag ordnat barnvakt för lördagens klasser. Lokalerna i München bryggerier passade mycket bra för yoga, vackra och bra akustik. 

Har fått en ny förebild inom yoga. Gick på två klasser för Chad Hamrin och båda var fantastiska, “Let’s get crazy”  och armbalaser. Han är rolig, skämtsam, avslappnad och lugn samtidigt som att klasserna är utmanande och lekfulla. Jag fick ut precis det som jag vill ha av yoga; rensa huvudet, känna ett inre lugn och en avslappnad och utmattad kropp.

 
Det jag ibland blir förundrad över hos flera yogalärare är hur alla pratar om stress och allt jobbigt i livet. Ta jämförelsen “tänk inte på en giraff” och sedan fortsätter man prata om en giraff. Vad tänker du på då? Ja, en giraff. Jag kan bli frustrerad, jag vill ha guidning i hur jag ska tänka, hur jag ska göra, men det är väldigt få lärare som kommer dit. De liksom fastnar i de dåliga tankarna. Märkligt, bättre att vara tyst. 

Löpning på Lanzarote

Tags

,

Äntligen var det dags för semester. Många var lediga över jul och nyår, men  det är mitt arbetes mest intensiva period så var det inte att tänka på. Istället bokade vi en sista minuten till Lanzarote. Vi skulle åka på måndagmorgon och på torsdagen innan blev dottern sjuk. Hosta och feber mellan 39-40.5 grader. Fortfarande inte bättre på söndagen, vi var inställda på att det inte blev någon resa. Gick till doktorn och det visade sig att hon hade halsfluss och inte influensa som vi trodde. Pencellin och sedan var det bara att åka iväg. Underbart!

Dag 1

Har en liten lätt förkyldning, men efter en titt på kartan kunde jag inte motstå ut på en lätt löptur längs strandpromenaden, öster ut. Lite skillnad att löpa runt på sten längs kusten i 15-20 graders värme jämfört mot det skiftande vädret hemma, pulsa i snö eller glida runt på is och vatten i allt mellan -18 till 5 plusgrader. 

Hade på mig mina nya trailskor för att “springa in dem”. Jag köpte just vivobarefoot för att de skorna jag haft tidigare från dem hade så grymt fäste på sten (jämfört mot salomon där jag halkat runt som bambi på hal is). Det visade sig dock att sulan på dessa inte var likadan som den tidigare versionen och skorna var mycket hala. Tur att passupplägget var ett lugnt upplägg, hade inte gått att genomföra snabb löpning i dessa skor 😦

Dag 2

Löpning vid strandpromenaden åt andra hållet (väster ut). Mindre bebygt, delvis stigar genom lavastenslandskapet. Passade mig mycket bättre 🙂