Stockholm Trail 21k

Fokus just nu är min första Ultra. Därav har fokus i löpningen varit på längd och lugna pass. Dock tänkte jag ändå att jag skulle förbättra min tid på Sthlm trail 21k i år, med tanke på att jag var relativt ny med trail förra året. Så blev inte fallet.

Redan i mitten av veckan kunde jag konstatera att jag hade järnbrist. Gillar inte kött + omiljövänligt, men försöker tvinga ned rött kött ett par gånger i månaden just för att undvika järnbrist. Hade tyvärr slarvat med det senaste månaderna. Trött hela tiden, men sov dåligt på nätterna. Dessutom vaknade jag med ont i halsen imorse. Funderade på att skippa, men då jag efter frukosten kände mig relativt ok tänkte jag att “jag kör!”.

Väl sittande på plats går de ut i högtalarna med en rekommendation av metalldubbar på skorna i och med att nattens regn gjort det halt i skogen. Där sitter jag med mina gummidobbade skor som jag vet är glashala (trots att de marknadsför dem som bra grepp när det är blött). Riktiga dubbskorna hemma, suck…

Så, det gick inte så bra idag… Rejäl försämring av tiden. Bara att ta nya tag till nästa år, just nu är fokus fortfarande Ultra.

Spinning40 2017#3 WATT

Tags

, , , , , , ,

För några veckor sedan bytte jag klassupplägg på min WATT-cykelklass. Upplägget blev följande:

  • Uppvärmning [9:50]
  • Loop 1 [15:20]
    • Variera kring tröskel 5 min
      Dvs (1min över tröskel, 1 min under tröskel)x2,5
    • Kort återhämtning
    • (30/20/10)x5
      30 sek lätt, 20 sek förberedelse GUL, 10 sek MAXA WATTEN
      2 Första Max fokusera på mycket motstånd, 3 sista fokusera på tempo
  • Loop 2 [15:35]
    • Variera kring tröskel 4:30 min
      Dvs (1min över tröskel, 1 min under tröskel)x2,25
    • Kort återhämtning
    • (30/20/10)x6
      30 sek lätt, 20 sek förberedelse GUL, 10 sek MAXA WATTEN
      3 Första Max fokusera på mycket motstånd, 3 sista fokusera på tempo
  • Nedvarvning

Långpass i Skuleskogens naturreservat

Tags

, , , , ,

Strålande sol, kalla vindar, 914 höjdmeter och 25 underbara kilometer med vacker skog och fantastiska vyer. Ja, det var vad Skuleskogens naturreservat erbjöd idag. Ganska tekniskt med mycket rötter, stenar och lätt klättring. Kan varmt rekommendera att åka och uppleva skuleskogens naturreservat. Oerhört vackert. 

Traillöpning i Höga kusten

Tags

, , ,

Vid skrivande stund ligger jag i ett tält i Höga Kusten och vilar mig från dagens löpning. Har sprungit upp och ned för Skuleberget (två gånger), sprungit runt berget, haft backintervaller vid liften och kört styrka. Uppe på Skuleberget finns en toppstuga som serverar lunch och fika med fantastisk utsikt. Strålande sol hela dagen. Vilken grym dag med kombination av fint väder, vackra vyer, god mat och rolig löpning. 

Premiärmilen, 2017

Igår sprang jag premiärmilen som gick på djurgården i Stockholm. En enkel och platt bana, breda asfalt-/grusväsgar, på ca 1 mil. Vädret visade sig inte från sin bästa sida, regn, men stämningen var god ändå.

Lite kul att få testa att springa fort på 1 mil grus/asfalt då jag normalt aldrig gör det. Normalt mysspringer jag i skogen, där det är kuperat och ibland ganska tekniskt. Då springer jag ofta kring 6 min tempo. Nu med flack bana och lättsprunget var det inga problem att hålla 4:30 tempo. Kul att det går att springa det tempot med tanke på att min kropp inte övar i det tempot.  Nu tillbaka till mysandet i skogen 🌲🌲😍🌲🌲


Löpning i Marocko

Tags

, , , , , , ,

Förra veckan var jag i Atlasbergen, Marocko, och sprang. Underbara vyer, trevliga människor, bra service och sol. Däremot hög luftfuktighet, kallt på nätterna, ingen uppvärmning i husen, skräpigt där det fanns människor och enkel levnadsstandard. Att få springa runt i olika bergsbyar, där det endast gick och ta sig till fots eller med mula, och få se hur befolkningen bodde och en inblick i deras vardag var fantastiskt. Alla vyer och få bestiga topp efter topp var befriande. Vi hade berber och mulor med oss som fraktade vår packning och mat från det ena sovstället till nästa, endast en dagspackning på ryggen. Vilken lyx! Vilken resa!


Spinning40 2017#2 – Pyramider

Tags

, , , , , , ,

Favorit i repris. Upplägget gammalt men med nya/andra låtar 😉

  • Uppvärmningen på mellan 10:30-14:30 (beroende på klassens längd).
  • Pyramidintervaller på 1/2/3/4/3/2/1 minut med 1 min vila mellan varje. Här gäller det att hitta den ansträngningsnivån som är rätt för just längden på intervallet. Har man wattcykel så bör man se skillnad på watten man ligger på i de olika längderna på intervallen. Intervallerna är både ‘backar’, medeltempo och ‘raksträckor’. 
  • Återhämtning där vi får tillfälle för två korta sprint. Har man gjort rätt och tagit ut sig på pyramidintervallerna så kommer man inte orka maxa här, utan mer tänkt att spinna loss benen. 
  • Nedvarvning på mellan 4-8 min beroende på kassens längd. 

Obs, ibland justerar jag låtarnas RPM i mixerprogrammet. Därför kan det stå en anna RPM i bilden nedan än vad låten ursprungligen är i. Dock ligger det ofta relativt nära det ursprungliga då det fortfarande måste låta bra. 

Bok för löpare eller de som vill börja springa

Tags

, , , ,

Lyssnar just nu på en bra och inspirerande bok om löpning på Storytel. Löparglädje av Rune Larsson, en av Sveriges mest kända ultralöpare. Förutom tips m.m. så erbjuds en del tankeställare. 

Löpning, liksom det mesta, är prestationsfokuserat. Nämner jag att jag håller på med löpning blir ofta motfrågan vilket lopp jag tränar till, eller ännu värre vilken tid jag gör på milen. Så mycket av livet idag handlar om prestation. Presterar på jobbet, presterar som instruktör på gymmet, presterar som mamma. Löpning för mig är min tillflykt som inte ska handla om prestation. Det är min tid för mig själv och det jag älskar mest är utflyktslöpning. Dvs, ta på mig en ryggsäck med massäck och ut i skogen och springa längs sjöarna och bara suga in den vackra naturen. Sedan sätta sig på en vacker plats och inta massäcken.

Eftersom jag är en prestationsmänniska kan jag lätt falla in i att tänka tider och placeringar på lopp. Det är en övning att släppa taget om prestation och bara njuta av att leva. Det finns inte någon som egentligen bryr sig om vad jag sprang på eller vilken placering jag kom på. Det är inte ens hälsosamt att träna för hårt och prestera för hårt. Hälsa är just den här myslöpningen och att göra det ofta (dock inte de långa passen för ofta).

Om en vecka reser jag till Marocko och ska springa i Atlasbergen i en vecka. Spring/vandra i bergen och bara njuta av vyerna. Inför denna resa har jag behövt träna lite extra för att jag ska orka springa varje dag i en vecka. Jag har inte tränat för att kunna springa snabbt, utan bara att kunna springa ofta. 

Dubbskor till trail

Tags

, , , , , ,

För en månad sedan införskaffade jag nya dubbskor, då mina tidigare fallit sönder, både skon och dubbarna. Köpte ice bugs trailversion “PYTHO3-L BUGRIP”. Som vanligt är storlekarna ganska små jämfört mot normalt, men vid byte av sula går det bra att ha min normala storlek.

Sulan på trailskorna är tunnare än på vanliga skor, för att kunna använda dem till terräng (hög sula gör att det är lätt att trampa snett och stuka fötterna). Detta gör att de är underbara att springa med i skogen, men inte på asfalt då du känner dubbarna. Perfekt för trail med andra ord och greppet är grymt. Kan springa på is som att det vore vanlig bar mark. Är jätte nöjd med grepp och sula.

Det enda negativa jag har att säga om skorna är att de i beskrivningen av skon skriver “tillräckligt vattenresistent för att stöta bort snö och lätt regn”. Sedan har de stämpeln water resistant. Detta är långt från sant. De senaste dagarna har det varit slaskigt i skogen, dock inga djupa vattenpölar. Slasket gör att det skvätter då en springer och varenda skvätt gick in i skon. Jag var dyblöt om fötterna när jag kom hem.

Personligen är jag inte förtjust i vattentäta trailskor. Vid traillöpning trampar man ofta ned i djupa lergropar och fyller skon med vatten och lera. Därför är det att föredra skor som lätt släpper ut vattnet så att en slipper att springa runt i svampiga skor.